Tankar inför skräckfilmen ''Us''

Tankar inför skräckfilmen ''Us''

Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 12:01 | Publicerad 19 mars 2019 kl. 19:03
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vad vi kan förvänta oss av "Us"

Fredagen den 22 mars har skräckfilmen "US" premiär. Filmen regisseras av Jordan Peele, som Oscarsbelönades under fjolårets Oscarsgala för sitt manus till skräckfilmen "Get Out". Idag diskuterar vi våra förhoppningar inför "US".

Us (2019)
Skräckfilmen ''Us'' har svensk biopremiär den 22:e mars. Foto: Universal Pictures.

Precis som för varje filmår finns det några pärlor som jag ser extra mycket fram emot. I år är jag förväntansfull inför filmer som Once Upon a Time in Hollywood, Avengers: Endgame, Jokern, Zombieland: Double Tap. Och naturligtvis skräckfilmen Us.

Det är den andra filmen av regissören Jordan Peele, som vid förra årets Oscarsgala vann bästa originalmanus för sin sanslöst snillrika genrecocktail Get Out. Filmen var en så uppfriskande mix av satirisk humor, skräckfylld paranoia och nervigt skådespel att jag belönade den med högsta betyg i min recension.

Därför vore det att underdriva om jag påstod att mina förväntningar inför Us var höga. Av den redan släppta trailern att döma tycks det som om att filmen har en mer renodlad skräckatmosfär – åtminstone jämfört med Get Out – och det gläder mig mycket. Det skulle nämligen vara synnerligen intressant att se hur Jordan Peele orienterar sig i skräckformatets renaste form.

I denna artikel kommer jag att gå igenom mina tankar inför premiären av ’’Us’’, som går upp på svenska biografer fredagen den 22:e mars. Mycket nöje!

Satsa på renodlad skräck – inte genremix 

Lupita Nyong'o
Lupita Nyong'o i ''Us''. Foto: Universal Pictures

En kritik som jag har hört (och köper) gällande ’’Get Out’’ är att filmen inte var superläskig. Den var nervig och skapade effektivt en känsla av paranoia, visst, men den var definitivt inte ödesmättad och mörk på det sätt som exempelvis Hereditary (2018).

Med Get Out visade Peele att han med gott resultat kan mixa genrer. Nu vill jag se han gå in för att göra en helgjuten skräckfilm. Jag tror att så blir fallet med Us. Ta bara filmens handling där vi får följa en familj som börjar terroriseras av dubbelgångare. En minst sagt läskig premiss. Hur rädd skulle inte du bli om du en natt vaknade upp av att en person med exakt ditt utseende stod och log lömskt mot dig vid sängkanten?

Skräckartad skildring av människans mörka natur? 

Us (2019)
I ''Us'' börjar en familj att terroriseras av dubbelgångare. Foto: Universal Pictures

’’We are our own worst enemy’’ (Vi är vår egen värsta fiende). Så lyder textraden som syns i trailern till Us. Det är ett uttryck som jag har hört förr, men i detta skräckfilmssammanhang kan det kanske få en ny innebörd.

I Us känns det inte helt otänkbart att de dubbelgångare som börjar injaga skräck hos familjen symboliserar de värsta sidorna hos var och en av familjemedlemmarna. Alla har vi nog tänkt en och annan mindre charmig tanke, och tänk om de förbjudna rummen av våra personligheter tog mänsklig form för att börja terrorisera oss? En skräckinjagande tanke och idé som kanske kan dras till sin spets i Us.

Våld och tortyr med finess

Get Out (2017)
Ur ''Get Out'' (2017). Huvudpersonen Chris tvingas lyssna på sin flickväns pappas märkliga berättelser. Foto: Universal Pictures

Något som jag gillande skarpt med ’’Get Out’’ var att den byggde upp spänning, klaustrofobi och paranoia med bra dialog och smart manus. När huvudpersonen Chris kliver in hos flickvännens vita borgarfamilj förstår vi snabbt, genom subtila hintar, att något inte står rätt till. Det är först under filmens klimax som det blir rejält våldsamt och blodigt (vi snackar 10-15 minuter av filmens totala speltid).

Funny Games (1997)
Ur Michael Hanekes ''Funny Games'' (1997). Foto: Triangelfilm

I ’’Us’’ hoppas jag verkligen att Jordan Peele på ett lika elegant sätt kan förtjäna publikens rädsla. Det känns som att Us kan komma att ha en del likheter med Michael Hanekes skoningslösa Funny Games (1997). Där får vi följa en familj som får oväntat besök av två avskyvärda grannar som utsätter familjen för fysisk och psykisk tortyr.

Trots att filmen är svår att ta sig igenom, visas inte särskilt mycket våld. Skriken och den fysiska misshandeln familjen får utstå sker inte i bild, istället låter Michael Haneke publikens fantasi göra jobbet. Resultatet blev en rysligt effektiv thriller, och jag hoppas att Us kan ta den filmens metod och göra något extra och nytänkande.

En unik visuell gestaltning

Get Out (2017)
I ''Get Out'' (2017) hypnotiseras huvudpersonen Chris. Foto: Universal Pictures

En viktig komponent i ''Get Out'' var den visuella gestaltningen. I filmen hypnotiserades huvudpersonen vid ett flertal tillfällen. Denna klaustrofobiska känsla fångades med hjälp av drömska, smått psykedeliska bilder av Chris som föll djupare och djupare ner i ett ändlöst djup. Fotot av Toby Oliver var rakt igenom mästerligt.

I Us har Jordan Peele använt sig av den meriterade fotografen Mike Gioulakis, som låg bakom det ypperliga fotot i skräckfilmen It Follows (2014). Jag är riktigt förväntansfull inför Gioulakis och Peeles samarbete. Det lilla som trailern visar bådar gott.

Det här var lite av mina tankar inför en av årets mest hajpade filmer! Tyck gärna till i kommentarsfältet och dela med dig av just dina funderingar kring filmen.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL