Uppdaterad 05 december 2019 kl. 08:12 | Publicerad 01 februari 2019 kl. 11:02

Iskall thriller med humoristiska inslag.

Cold Pursuit ser på ytan kanske ut som ytterligare en actionrökare med Liam Neeson. Detta är dock en lekfull blandning av drama, thriller och komedi som är fylld av färgstarka karaktärer.

Hans Petter Moland
    Frank Baldwin
    Liam Neeson, Tom Bateman, Emmy Rossum, Laura Dern, Tom Jackson m.fl.

Nels Coxman (Liam Neeson) kör snöplogen i det lilla samhället Kehoe i Colorado. Han har precis blivit utsedd till årets medborgare när hans son plötsligt dör. Snart uppdagas det att sonen blev mördad. Coxman bestämmer sig för att ta hämnd. Kaos utbryter när hans hämndtåg startar ett krig mellan två knarkkungar.

De senaste tio åren har Liam Neeson varit ett av de största namnen i actiongenren. Detta hände efter han spelade huvudrollen i Taken, en oväntad hit om en pensionerad CIA-agent som letar efter sin dotter. Efter Taken kan actionfilmerna med Neeson delas upp i klena actionrökare, i stil med Taken 2 och Non-Stop, och oväntat bra thrillers, exempelvis The Grey och The Commuter. Cold Pursuit skulle kunna sägas tillhöra den senare kategorin. Samtidigt är Cold Pursuit en så pass lekfull och intelligent film att den inte riktigt hör hemma bland de andra actionrökarna med Neeson. Han spelar visserligen filmens huvudperson och är rätt brutal när han utkräver hämnd. Men detta är en film som är så mycket mer än bara en hämndhistoria.

Många dussin-actionfilmer verkar knappt bry sig om att skriva vettig dialog för sina bikaraktärer; de ska ju ändå bara bli dödade av hjälten. I Cold Pursuit utvecklas nästan alla karaktärer i alla fall lite. Små välskrivna dialogsekvenser gör att vi lär känna alla karaktärer i viss mån. Och de där dialogsekvenserna lämnas nästan aldrig därhän, utan följs oftast upp under senare ödesdigra delar av filmen. En konversation om fotboll mellan en pojke och en livvakt leder till en diskussion om lojalitet, vilket är en föraning om vad som händer senare i filmen.

Dialogen är oerhört välskriven. Här blandas allvar och komik, oftast med filosofiska och symboliska undertoner. Komiska situationer och dialoger kan snabbt övergå i allvar. Det som utmärker Cold Pursuit är att alla dödsfall följs av offrens dödsrunor. Detta gör att våldet blir lite mer påtagligt.

Snöplogen i Cold Pursuit.
I en film där huvudpersonen är snöplogsförare spelar självklart snöplogen en roll i händelseutvecklingen. Foto: Summit Entertainment.

Cold Pursuit är fylld av symbolik. Den vilda naturen mot civilisationen är den mest grundläggande. De två knarkkungarna är en förlängning av detta motsatsförhållande. Den gamle infödde amerikanen White Bull (Tom Jackson) skulle kunna sägas eftersträva en naturlig balans medan den vite Viking (Tom Bateman) orsakar kaos i sin våldsamma strävan efter kontroll. Coxman har även han en roll att spela konflikten. Hans yrke som plogförare är symbolisk för hans roll som civilisationens beskyddare från den våldsamma naturen. Det är talande att kaos utbryter när hans liv kommer ur balans.

Cold Pursuit är en lekfull blandning av tragedi, våld och humor. Det är lite missvisande att säga att detta är ytterligare en actionrökare med Liam Neeson. För den här filmen har för välskriven dialog, för intressanta karaktär, är för välregisserad och, ja, helt enkelt för bra för att kallas en actionrökare.