Operation Ragnarök (2018)

Operation Ragnarök (2018)

• 1 tim 39 min
  • Skräck
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 05 december 2018 kl. 20:12

"Operation Ragnarök" är en hjärndöd zombiefilm.

Tanken bakom "Operation Ragnarök" är att blanda action á la zombie med ett budskap om främlingsfientlighet. Utförandet lämnar dock mycket att önska och efter bara några minuter kommer skämskudden fram.

Fredrik Hiller
    Fredrik Hiller
    Jonas Malmsjö, Per Ragnar, Zardasht Rad, Elin Lanto, Fredrik Hiller m.fl.
Björn Bengtsson i Operation Ragnarök

En svensk ubåt som bär på ett biologiskt vapen går på grund i Landskronas hamn. Snart råder kaos när nästan varenda invånare förvandlas till en zombie. Två familjer, en etniskt svensk och en etniskt iransk, kämpar för sin överlevnad.

Operation Ragnarök har ett intressant budskap om främlingsfientlighet, att vi alla egentligen bara är människor i grund och botten. Detta budskap genomsyrar både dialogen och själva handlingen. Problemet är att dialogen och handlingen även genomsyras av fruktansvärda repliker, underliga resonemang och logiska luckor.

De största logiska luckorna är stora nog att köra Titanic rakt genom. Som när Nils (Jonas Malmsjö) träffar på Landskronas första zombie när den kommer upp ur ubåten. Vi hör zombien, men får inte se vad som händer. I nästa stund sitter Nils på sin vespa och ringer alla han känner och säger att de måste fly. Detta trots att varken han eller någon annan har blivit skadad, vad vi sett. En zombie kommer upp ur ubåten. Det är läskigt. Jag hajar det. Det är dock lite svårare att förstå varför han fattar beslutet att lämna stan. Såvida han inte är en zombieexpert och vet att just ubåts-zombies är en garanti för att hela stan kommer att gå under inom kort.

Skådespelaren Per Ragnar.
För tio år sedan spelade Per Ragnar en av huvudrollerna i det komplexa och hyllade vampyrdramat Låt den rätte komma in. I Operation Ragnarök spelar han en rasist med bakåtvänd keps.

Mycket av filmens handling kretsar kring det faktum att den etniskt svenska familjen är inbitna rasister. Detta gör det problematiskt att samexistera med den etniskt iranska familjen. Veteranskådespelaren Per Ragnar spelar superduper-rasisten Bertil, som ständigt vräker ur sig totalt onyanserade rasistiska repliker. Det är som om manusförfattaren velat vara helt säker på att vi aldrig ska glömma att Bertil är rasist.

Manuset är så dåligt att det är befängt. Utöver logiska luckor är dialogen ofta övertydlig och bjuder på ett antal riktiga kalkon-repliker. Här är mina tre ”favoriter”: ”De är människor allihop”, ”Det är ett monster”, ”Det är dags att säga hej till publiken”. Den sistnämnda repliken verkar regissören/manusförfattaren/skådespelaren Fredrik Hiller vara extra nöjd med, då han gav den till sig själv.

"Operation Ragnarök" har en rätt imponerande rollista. I mindre roller ser vi bland annat Rafael Edholm, Hafþor Júlíus Björnsson (The Mountain i Game of Thrones) och popstjärnan Elin Lanto. Den sistnämnda spelar en sjuksköterska som, av någon outgrundlig anledning, får en svensk militäruniform och ett gevär och får följa med tillbaka in i zombiezonen. Lanto slog igenom som sångerska 2004 med låten I Won’t Cry. Men det är precis vad jag vill göra efter att ha sett Operation Ragnarök.