Män som sysslar med konstsim. Depression, humor och glädje. "Sink or Swim" handlar om att våga gå sin egen väg och det är omöjligt att inte ryckas med av den franska charmen.

Gilles Lellouche
    Gilles Lellouche, Ahmed Hamidi, Julien Lambroschini
    Mathieu Amalric, Guillaume Canet, Benoît Poelvoorde, Virginie Efira m.fl.
Från filmen "Sink or Swim".
Sink or Swim.

På en avlägsen ort i Frankrike lever Bertrand ett deprimerat villaliv. När han börjar med konstsim för herrar träffar han Laurent, Marcus, Simon och andra män som också kämpar med sin tillvaro. Under träning från före detta konstsimmaren Delphine flyr de livets törnar och finner gemenskap i varandra. Men omgivningen är inte lika förstående och deras familjer är inte entusiastiska över den nya hobbyn.

Sink or Swim påminner mycket om ett diskbänksdrama från Storbritannien à la Allt eller inget. Familjeproblem och depressioner blandas med sökandet efter lyckan i livet. Herrarna försöker upprätthålla en lycklig fasad utåt men under ytan vilar sårbarheten. Bertrand är arbetslös och känner sig otillräcklig i hemmet. Laurent går igenom en familjekris och Simon är en misslyckad musiker vars dotter skäms över hans arbete på hennes skola.

Regissören Gilles Lellouche inspirerades av den sanna historien om Stockholms konstsimsförening för herrar som grundades 2003. Deras historia berättades senare i dokumentären Män som simmar. Konstsim är en ganska sällsynt sport som främst ansetts vara för kvinnor. Dessa fördomar spelar en stor roll i filmen. Männen som redan ses som misslyckade i samhällets ögon börjar med en sport som inte anses passande på grund av deras kön.

Som oftast med fransk film har Sink or Swim en balanserad kombination av allvar och humor. Detta framtaget med rapp dialog, komiska händelser och lustiga karaktärer. En mix av udda original skapar en rolig röra. Filmen berör även mäns sårbarhet och känslor, något som också är förenat med mycket fördomar om mansideal och machokultur.

Att våga stå upp för det du vill och gå din egen väg trots att omgivningen tycker annorlunda är inget nytt budskap i filmens värld. Men det tål att berättas flera gånger om förutsatt att formatet utvecklas. När eftertexterna börjar rulla kommer du dessutom att ha fått en nyvunnen respekt för konstsim och atleterna som utför det. Flera flugor i en smäll i denna sevärda franska komedi.

För en annan ny fransk komedi kan du spana in vår recension av "Kärlek på hjul".