Skådespelerskor som är inne på branding

Skådespelerskor som är inne på branding

Axel Diedrichs
Uppdaterad 25 februari 2020 kl. 13:02 | Publicerad 14 mars 2018 kl. 10:03

Filmstjärnor eller stjärnvarumärken?

I sportvärlden finns det mängder av stora profiler som inte bara representerar sig själva som sportpersoner och det de gör på arenan. Utanför sitt huvudsakliga yrke stärker de sin image med reklam och egna typer av klädmärken och skönhetsprodukter.

Natalie Portman
Foto: USA Today

Att höja sin profil är lika, om inte mer, förekommande bland skådespelerskor. Vilket givetvis inte är någon slump. Med filmposters har de redan halva jobbet gjort; stora fanskaror vill ta efter deras utseende och betalar gärna bra för sig. De har alla förutsättningar att leda nya globala modetrender.

Den skådespelerska med störst följarbredd och som är hetast på den här typen av branding-marknaden är:

Selena Gomez

Skådespelerskor som är inne på branding

Världsstjärnan Selena Gomez är kanske inte främst förknippad för sitt jobb som skådis; hon är ju även framträdande sångerska och modell. Med 134 miljoner följare bara på sitt Instagramkonto har hon störst räckvidd bland kändisar på sociala medier. Hon figurerar i mängder av olika magasin, med allt från The Fashion Issue till Fetish. Senast prydde hon omslaget i Harper’s Bazaar. Selena Gomez har gjort några jobb för mer alternativa tidningar, men hon får i slutet av dagen fastställas som en stjärna i populärkulturen.

Melissa McCarthy

Skådespelerskor som är inne på branding

Här har vi en på många sätt total motpol till Selena Gomez. Melissa McCarthy fick sitt genombrott med komedin Bridesmaids, där hon är riktigt vulgär och robust. Men i tider där vi allt mer diskuterar andra perspektiv på modevärlden har hennes kroppsform och framtoning vuxit sig populär. För visst är det helt rätt att ifrågasätta varför vi ska vara pinnsmala, i den grad att det snuddar på ohälsosamt. Hon har dock sagt i en intervju att hon inte vill att våra storlekar ska spela roll; “Fashion comes in every style”, menar skådisen, som promotat ett flertal kollektioner där du hittar hela spektrat – från sommarklänning till vinterjacka.

Natalie Portman

Skådespelerskor som är inne på branding

Natalie Portman har vi sidan av sin filmkarriär varit en flitigt anlitad modell. Hon har synts ihop med diverse Parfymmärken men är helt klart främst förknippad med märket Dior. Sedan 2010 har Hollywoodstjärnan agerat ansikte utåt för Diors parfymer. I den senaste reklamfilmen, som visades under 2017, spelar hon en väldigt förälskad Miss Dior som kommer med en hel del drama och passion.

I slutet av filmen vänder sig Natalie Portman mot kameran och frågar: “And you, what would you do for love?”.

Jaclyn Smith

Skådespelerskor som är inne på branding

Redan på 80-talet började Jaclyn Smith, mest känd från kultserien “Charlies änglar”, utforska affärssidan utanför sitt skådespeleri. Ja, hon var tidigt en stjärna i TV-rutan, och 1985 hade hon premiär för sin K Mart-kollektion. Därmed blev hon en av de första kändisarna att presentera sitt egna klädmärke. Idag sysslar hon med olika projekt, och vad gäller hennes egna designer gör hon allt från mer provokativ arthouse till pop. Det händer även titt som tätt att hon dyker upp i någon roll på TV och film.

Amanda Bynes

Skådespelerskor som är inne på branding

Efter hennes serie “The Amanda Show” var det rollerna i komedierna “She’s the Man” och “Hairspray” som fastställde Amanda Bynes status som superstjärna. Men redan 2007 släppte skådespelerskan och modedesignern sin kollektion “Dear”, som skyltades genom Steve & Barry’s. Men tråkigt nog gick de i konkurs 2009. Desto roligare fakta är att hon nyligen tog examen på Fashion Institute of Design & Merchandising. Med detta sagt har hon gått ned rejält i arbetstempo vad gäller hennes skådespeleri och satsat helhjärtat på modebranschen. Men i en intervju i februari fastställde hon att hon kommer att satsa mer på TV i framtiden.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL