Bergman Revisited – 6 Bergmanska kortfilmer

Bergman Revisited – 6 Bergmanska kortfilmer

Eric Diedrichs
Uppdaterad 07 juli 2021 kl. 12:07 | Publicerad 28 januari 2018 kl. 12:01

På Göteborg Film Festival har kortfilmerna i "Bergman Revisited" haft premiär.

En tecknad Ingmar Bergman

I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum har flera filmskapare gjort kortfilmer i filmserien ”Bergman Revisited”. Dessa kortfilmer är på ett eller annat sätt inspirerade av regissören och hade premiär igår på Göteborg Film Festival.

Året har knappt hunnit börja och landet svämmar redan över av hyllningar till Ingmar Bergman i samband med regissörens 100-årsjubileum. Då jag själv är ett inbitet fan av den fenomenale filmmakaren passar det mig alldeles utmärkt. Om du också gillar Bergman eller är nyfiken på vår svenska ikon, läs min artikel om hans bästa filmer.

På Filmhuset i Stockholm och på Hagabion i Göteborg kommer vi att se alla hans biofilmer i kronologisk ordning, en varje söndag, och på Göteborg Film Festival äger flera olika hyllningar rum. Den som intresserar mig mest där är Bergman Revisited, en serie kortfilmer av olika filmskapare.

Bergman Revisited består av sex stycken kortfilmer och de som har varit med och skrivit och regisserat dessa är: Pernilla August, Cilla Naumann, Linus Tunström, Jane Magnusson, Liv Strömquist, Lisa Aschan, Isabel Cruz Liljegren, Patrik Eklund, Tomas Alfredson och Jesper Waldersten.

Efter att kortfilmerna visades hölls ett seminarium där filmskapare och skådespelare pratade om sina verk.

Scener ur natten

Pernilla August och Cilla Naumanns film Scener ur natten är som en tredje del i Bergmans klassiska äktenskapsdrama om Johan och Marianne. Vi fick först bekanta oss med dem i Scener ur ett äktenskap och sedan TV-filmen Saraband, nu möter vi dem när makens liv är på sluttampen. 

Detta är första gången Pernilla August regisserar en film hon har huvudrollen i och hon säger själv att processen har varit svår men lärorik. August, som tidigare har arbetat med Bergman och sagt att han är den som har haft störst inflytande på hennes skådespelarkarriär, verkar inte vara lika inspirerad av honom när det kommer till regirollen.

– Han var otroligt noggrann och jag har snarare inspirerats av att vara tvärtom. Jag älskar det kreativa kaoset som han hatade. Även på scen var han exakt. Han la ut scenerier hemma där han gått själv och mätte upp varenda steg. Jag gör precis tvärtom. 

Knölen

Jane Magnusson och Liv Strömquist här med Knölen gjort en animerad satir om Ingmar Bergmans förhållanden till olika kvinnor och hur han brottas med sitt dåliga samvete, som här gestaltas som den fettknöl han hade på sin högra kind.

Jane Magnusson, som också håller på att göra en dokumentär om Bergman, berättar att hon fick idén till Knölen när hon gick igenom tusentals bilder på regissören.

– Jag såg hur knölen växte under åren, vilket i sig inte är särskilt märkligt. Jag såg sedan hur den försvann på slutet av 60-talet och det är inte heller spektakulärt. Men det märkliga är hur den sedan kom tillbaka på 90-talet. Det är obegripligt, Jag ringde Liv och hon var också intresserad av Bergmans fettknöl. Det var Liv som kom på att fettknölen kunde prata och vara Bergmans dåliga samvete.

Infektionen

Bakom tragikomiska "infektionen" ser vi Patrik Eklund, som tidigare har legat bakom Oscarsnominerade kortfilmen Istället för Abrakadabra. Även denna film är tydligt inspirerad av Scener ur ett äktenskap och här ser vi paret Krister och Kristina, som försöker rädda sitt förhållande med terapi.

Även om Infektionen blandar sitt dystra ämne med humor menar regissör Eklund att humorn i Bergmans filmer har gått honom förbi. ”Jag gillar mer att gotta ner mig i hans mörka känslor och ångest. Om jag ska inspireras av hans filmer gillar jag mer det becksvarta.”

Ariel

Linus Tunströms kortfilm "Ariel" har förvånansvärt lite med Ingmar Bergman att göra för att vara med i den här filmkompotten. Jag ser varken några Bergmanska visuella inslag eller kan dra några kopplingar till någon av Bergmans filmer. Detta verkar också Tunström vara medveten om som säger att den närmsta kopplingen till Bergman är att han här regisserar sin egen fru.

Ariel handlar om en flicka som föds med vingar. Fadern skäms för sin dotter och vill att hon ska passa in och vara som andra barn. En idé som gror sig allt starkare i honom. Det är absolut en kompetent kortfilm, men den lämpar sig inte i detta sammanhang.

Guds tystnad

Som titeln indikerar anspelar "Guds tystnad" på Ingmar Bergmans tredje del i Gudstrilogin, "Tystnaden". Här återser vi det destruktiva systerparet Ester och Anna i en fristående fortsättning, där de 30 år senare beger sig ut på en ny resa.

Filmen är regisserad av Lisa Aschan som tidigare har gjort hyllade Apflickorna och Det vita folket:

– Jag har tänkt mycket på den manliga blicken och hur hans kvinnor måste ha förhållit sig till den. Vad får och vad får inte dessa kvinnor göra? Det har varit en man vid kameran och en man vid sidan av kameran. De får väldigt sällan äta i Bergmans filmer, de får aldrig snarka. Vi ville befria Ester och Anna från den manliga blicken och se vad som händer då.

Bergmans Reliquarium

"Bergmans Reliquarium" urskiljer sig från de övriga kortfilmerna då den är mer av ett abstrakt och associativ bildspel. Till tonerna av Veronica Maggio har Tomas Alfredson regisserat detta kollage av nyinspelade och förvrängda Bergman-bilder. För Bergman-fanet finns det oerhört många referenser att spana efter och som renommerade Alfredson säger "det finns referenser i varje bild".

Detta var kort om "Bergman Revisited". Vi fortsätter att bevaka Göteborg Film Festival och kommer ge dig dagliga uppdateringar fram till festivalens slut den 5 februari.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL