• 6 x 45 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 15 september 2017 kl. 17:09

Skapligt premiäravsnitt av en serie som förlitar sig blint på sitt starka tema

Harry Williams, Jack Williams (skapare)
    Joanne Froggatt, Ioan Gruffudd, Zoë Tapper, Warren Brown m.fl.

Joanne Froggatt och Ioan Gruffudd i "Liar"

"Liar" utspelar sig i en brittisk kuststad. Lärarinnan Laura har precis gjort slut med sin kille, som hon känt sedan de var tretton. Hon känner sig lite osäker på om hon vill kasta sig in i dejtinglivet igen, men när den charmiga kirurgen Andrew – som råkar vara pappa till en av Lauras elever – bjuder ut henne, kan hon inte tacka nej.

De äter middag på ett lyxigt ställe och sedan hamnar de i Lauras lägenhet. Vad som händer därefter är oklart. Laura har sin version, och Andrew en helt annan. Laura är övertygad om att Andrew har våldtagit henne, medan Andrew berättar för sin kollega att dejten gick jättebra, och således har vi en plot för en mini-serie i sex avsnitt.

Det går att ana att Liar är en serie som försöker orsaka kontrovers bland tittarna. Den vill skapa debatt kring genusfrågor, och allvarliga sådana dessutom. Något den nog kommer att lyckas med. Ska man alltid lita på  offret, eller kan förövaren ha blivit felaktigt anklagad (se också den otroliga Jakten för mer om detta)? Det återstår att se vilken väg Liar väljer att gå, även om det känns som om det kan bli en rätt förutsägbar sådan.

Innehållet är tveklöst fängslande, men det är också det enda Liar verkar ha att komma med. Estetiskt sätt är den generisk TV - mycket skakigt kameraarbete, ingen visuell elegans. Dialogerna är ibland löjliga, och huvudskådespelerskan Joanne Froggatt övertygar inte helt. Hennes karaktär Laura ska ha haft någon form av problem med mediciner i sin bakgrund à la Carrie Mathison från Homeland. Ibland lyckas Froggatt fånga den hysteri Claire Daines briljant behärskar, men kommer i alla fall inte i första avsnittet aldrig riktigt upp i samma nivå.

Frågan uppstår ju givetvis om Lauras bakgrund ska vara ett försök att vilseleda publiken. Att vi ska tro Andrews historia över hennes då han än så länge verkar vara fläckfri på pappret. Det återstår att se, för även om skådespelet och regin kanske inte är av högsta kvalitet, levererar ändå Liars premiäravsnitt en fascinerande gåta, som lär skapa uppmärksamhet.