• Skräck
Uppdaterad 08 december 2019 kl. 17:12 | Publicerad 10 september 2017 kl. 18:09

"Det" är den bästa Stephen King-filmatisering på länge

Andrés Muschietti
    Chase Palmer, Cary Fukunaga, Stephen King (Roman)
    Bill Skarsgård, Finn Wolfhard, Sophia Lillis, Javier Botet m.fl.

Det är svårt att veta vad som ges med en Stephen King-filmatisering. Det kan vara alldeles mästerligt, som Stanley Kubricks ”The Shining”, Rob Reiners ”Stand by Me” och Brian De Palmas ”Carrie”. Det kan också vara som ett magplask, vilket årets "The Dark Tower" tyvärr blev. Kings "Det" filmatiserades första gången 1990 som en miniserie i två delar, mest minnesvärd för Tim Currys ikoniska rolltolkning av clownen Pennywise. Resten?  Som ett magplask. För övrigt har vi rankat Stephen Kings bästa filmer här och årets bästa filmer hittar du här. Inom skräckfilmsgenren förekommer det ofta scenpartier med svag dialog mellan ännu svagare karaktärer. När dessa sekvenser, som ska föra handlingen framåt, misslyckas kan inte nyckelscenerna, som ska skämma skiten ur oss, bära en hel film.

Det
Nu kan du se skräckfilmen "Det" på Bio.

Med detta sagt är det därför intressant att se hur filmmediet inom genren har utvecklats de senaste åren och återigen börjat leverera. Conjuring, Don't Breath och Get Out är några utmärkta exempel på bra skräckfilmer, som inte hafsats fram i regi- och manusarbetet. Det anno 2017 kan ställa sig i raden till dessa titlar.

Historien är förflyttad från 1950-talet fram till 1989, ett smart val. Ännu smartare var att låta ungdomarna få ett större fokus. Det är sju stycken av dem, sex pojkar och en flicka, som utmärkt porträtteras både som enskilda individer och grupp – ”loserklubben”. De lever i den lilla staden Derry, ett samhälle med en tragisk stadshistoria. Dessutom har det under den senaste tiden börjat försvinna barn. Den senaste i raden är sexåriga Georgie, som leker med sin pappersbåt i regnvattnet när han blir neddragen i en avloppsbrunn av en skrämmande clown vid namn Pennywise (Bill Skarsgård)

Georgies storebror vägrar accepterar att brodern bara är borta och tillbringar sommarlovet med sina vänner i ”loserklubben” åt att hitta honom. Ensamma är de alla lätta byten för Pennywise, men tillsammans utgör de ett hot.

Är du ett fan av Netflix TV-serie "Stranger Things" kommer du att älska den här filmen. Faktum är att skaparna bakom serien har låtit inspireras av 90-tals versionen av "Det". Bill Skarsgård är rena rama mardrömmen och gör sin roll helt lysande. Effekterna är läckra och de handlingsbärande scenerna tillför verkligen något. Dessutom är det stundtals riktigt roligt.

Tyvärr blir det lite för mycket tårta på tårta av skräcksekvenserna. I filmens mitt blir dramaturgin väl uppenbar för oss – vi vet vad som komma skall. Detta eftersom varje karaktär i ”loserklubben” skall ha sitt unika möten med Pennywise, vilket nästan pressas in i denna del. Trots att filmatiseringen bygger på en omfattande roman, borde detta parti ha klippts ner. Några sidospår hade kunnat berättats mellan raderna så att säga. Konsekvensen av den flitiga exponeringen med Pennywise gör att man är lite mätt i filmens final.

Årets filmversion berättar bara den första delen av Kings roman. Det kommer med andra ord en uppföljare inom kort – den ser vi fram emot.