• Komedi, Drama
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 07 augusti 2017 kl. 19:08

Jeffrey Blitz bröllopskomedi "Table 19" pryds av en finfin cast, som inte lyckas få filmen att glimra.

Jeffrey Blitz
    Jeffrey Blitz
    Anna Kendrick, Liza Kudrow, Craig Robinson, Stephen Merchant, Wyatt Russell m.fl.

Den impulsiva kvinnan Eloise (Anna Kendrick) har fått sitt hjärta krossat. Hennes tvååriga förhållande med Teddy (Wyatt Russell) tog nyss slut, efter att han dumpat henne via sms. Men som om en högre makt hånade dem är de båda inbjudna till samma bröllop.

Eloise var först tänkt som hederstärna, men efter sitt break-up avråds hon från att närvara under den stora dagen. Varningar till trots dyker hon upp ändå, och väl där får hon nöja sig med att sitta vid ”Bord 19” där hennes bordsgrannar, ett pack original, som inte riktigt är det sällskap hon vill ha. Men kanske den samvaro hon behöver?

Att hitta en nytändning i den uttjatade bröllopsgenren måste ha varit den stora utmaningen för produktionens frontman Jeffrey Blitz, som verkar sakna förmågan att göra just det. Varken manuset eller regiarbetet är "Tommy Wiseau-dåligt", inte alls, men det är ändå närmre honom än, säg, Danny Boyle. Regissören bakom Trainspotting är en av få filmskapare som är lysande på att balansera en berättelses skarpa svängar mellan humor och drama. Ett plötsligt sentimentalt inslag, som inte lyckas gripa tag i våra hjärtan, blir genast fånigt. Vuxna karaktärer blir till barn. Film blir till Reality-TV. Berättelsen till soppa. Och det är just här Blitz misslyckas. Varenda omkörning går snett och resultatet blir några otäcka krockar. Förhoppningen om att något innovativt och spännande för bröllopsfilmen skulle ske i Table 19 hade hunnit dö ut redan innan första sucken.

Är bara avtrubbande…

Casten från filmen "Table 19" sitter samlad

Det är nästan överrumplande att filmen är som mest blödig redan efter fyrtio minuter. Ett så pass tidigt känslouttömmande klimax fungerar nästan aldrig. Definitivt inte när Blitz håller sin publik distanserad från sina karaktärer, och tar ifrån oss chansen att verkligen investera oss i dem. Att lyssna på två karaktärer vi knappt känner kasta ordsallader på varandra om sitt gemensamma förflutna, så att tårarna sprutar är bara avtrubbande – och slarvigt utfört.

Men, Blitz lyckas ändå baka in ett par goda ingredienser i den annars oätbara bröllopstårtan. The Office-stjärnan Stephen Merchant är obekvämt pinsam och den som lyckas fånga min uppmärksamhet och för ett ögonblick utmana mig. Craig Robinson och Liza Kudrow är som vanligt charmiga. De fungerar bra ihop som det sexlösa och bittra familjeföretagsparet.