Uppdaterad 04 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 05 maj 2017 kl. 22:05

The Circle – en ljummen thriller som aldrig lämnar startsträckan

James Ponsoldt
    James Ponsoldt
    Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega m.fl.

The Circle

Mae är en ung kvinna som lever ett händelsefattigt medelklassliv som centreras kring att ta hand om sin sjuka pappa. Känslan av att någonting fantastiskt kommer att hända henne finns inte där, men en dag ringer hennes väninna Annie. Helt plötsligt får Mae chansen att arbeta på Annies jobb – världens mäktigaste teknologi- och kommunikationsföretag, The Circle.

På sin nya arbetsplats upptäcker Mae att styrelsen, som leds av visionären Bailey (Tom Hanks), vill få sina konsumenter att anamma en fullkomligt öppen kommunikation på sociala medier och sudda ut deras privatliv. Till en början tycker Mae att The Circle är en oetisk plats, men när hon vänjer sig vid sin nya miljö och blir favoritanställd på företag, vet hon inte längre vad som är rätt eller fel.

Det var länge sedan jag var mållös över att en film med otroliga talanger och en spännande originalidé, kan falla så platt. The Circle är en storproduktion, som även bär med sig en maffig manusuppgift. Och det är i precis under skrivprocessen som det har brustit. Det är visserligen imponerande att filmens manusförfattare och regissör, James Ponsoldt, har tagit ett kliv in i teknologins framtid och konstruerat företaget The Circle. Vad gäller filmens arena har han gjort ett grundligt arbete. Ponsoldt ger även sin publik något att diskutera när han höjer en varningsflagga för hur fördelar i den teknologiska framfarten snabbt kan omvandlas till nackdelar...

... men hur Ponsoldt behandlar berättelsen som en thriller, måste jag klassa som totalflopp. Hela filmen känns som en enda lång startsträcka, där injektioner av en närmande fara skjuts in, men aldrig ger någon effekt. Dessa injektioner får vi främst när Mae stöter på en före detta kugge i The Circle-bygget, som menar att företaget är ont och saknar gränser. Som ett stort fan av thrillergenren fick jag dessvärre bemöta den beska sanningen att spetsen på The Circles spänning inte är vassare än en smörknivs. Det grämer mig att Ponsoldt ger sin publik prognosen för en stormvind som aldrig kommer.

De som räddar filmen från en etta i betyg är Emma Watson och Tom Hanks. De övertygar med sina mångfacetterade karaktärer.

Vill du se den här sortens berättelser göras rätt, bör du istället titta på Black Mirror.