Silicon Valley (säsong 4, avsnitt 1)

• 10 x 28 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 25 april 2017 kl. 20:04
    John Altschuler, Mike Judge, Dave Krinsky (skapare)
    T.J Miller, Thomas Middleditch, Kumail Nanjiani, Martin Starr m.fl.
Silicon Valley

Igår släpptes den fjärde säsongen av komediserien Silicon Valley på HBO Nordic. Serien har sedan första säsongen varit en av mina absoluta favoriter inom komediserie-genren. Till skillnad från många andra humoristiska serier är Silicon Valley faktiskt en riktig spännande följetong. Det enda jag hoppas på i den nya säsongen är att den håller samma klass som de tidigare tre, och det första avsnittet levererar precis detta.

Vi introduceras för Pied Pipers nya Piperchat. Appen ökar kraftigt i popularitet, men Richard och hans vänner behöver desperat investerare för att hålla den vid liv. När Richard söker hjälp från en gammal bekant börjar resten av gänget ifrågasätta hans roll som vd för företaget.

Silicon Valley är en riktigt smart skriven serie. Största styrkan ligger dock klart i skådespelarprestationerna. Inledningen på säsong fyra går inte ifrån detta framgångsrika mönster. Redan i första scenen visar huvudskådespelarna upp sin fantastiska kemi. Alla får synas och höras. Det är näst intill omöjligt att avgöra vem av dem jag finner roligast. Dialogerna mellan huvudkaraktärerna fortsätter genom hela avsnittet men hoppar då och då över till gängets ärkefiende Galvin Belson. Scenerna med Belson är inte riktigt lika roliga men det ger serien en lite mer mörk och intressant ton.

Mitt enda klagomål är att serien ibland trampar lite i vatten. Trots att detta är fjärde säsongen är gänget på ungefär samma ruta som i säsong ett. Men vad gör det när vi får ta del av Elrich dryga kommenterar, Big Heads klumpiga misstag samt Gilfoys och Dinesh eviga munhuggande mot varandra? Med andra ord bjuder säsong fyras första avsnitt inte på något speciellt unikt, men det håller lika hög klass som många av seriens andra avsnitt.