• 1 tim 46 min
  • Romantik, Drama
Uppdaterad 13 februari 2023 kl. 10:02 | Publicerad 21 april 2017 kl. 20:04
    Makoto Shinkai
    Makoto Shinkai

"Your Name" erbjuder något fräscht, starkt och nytänkande med hjälp av ett gammalt koncept. Det är inte könet, utan personlighet och egenskaper som gör oss till människor.

Japansk animerad film är idag ett utbrett fenomen världen över, inte minst tack vare Studio Ghiblis produktioner. Your Name är en mycket bra film innanför denna kategori. Men för att verkligen förstå filmerna, måste de betraktas utifrån var de härstammar. Japan har länge ansett att den tecknade filmen är som vilken annan genre som helst och har aldrig definierat den som barnfilm. Ett vardagsdrama i Japan kan vara animerat, något som skulle vara helt otänkbart här i Sverige med vår västerländska kultur.

Your Name handlar om landsbygdstjejen Mitsuha och Tokyo-killen Taki. Mitsuha är missnöjd med sitt strikta liv som dotter till byns borgmästare och vill inget hellre än att fly till Tokyo. Taki jobbar på en italiensk restaurang i storstaden och drömmer om nätterna att han är en tjej ute på landet. Saker och ting förändras när de plötsligt börjar byta plats och Mitsuha vaknar upp i Tokyo som Taki.

Jag vet vad ni tänker, inte en till film om människor som byter kroppar. Freaky Friday, 13 Going on 30 och The Hot Chick är andra filmer med liknande tänk. Men Your Name erbjuder faktiskt något som känns fräscht, starkt och nytänkande. Regissören och manusförfattaren Makoto Shinkai har tidigare nått framgångar med bland annat den fantastiska filmen 5 Centimeters Per Second, och hans tecknade stil är fullständigt bedårande. Att bara avnjuta fotot i Shinkais filmer är en fröjd för både ögonen och sinnet.

CoMix Wave Films

Förutom fantastiskt visuella prestationer och ett lyckat återanvändande av ett gammalt koncept, finns det många lager att ta på i Your Name. Med magi och finess har Makoto Shinkai skapat något unikt och detaljrikt. De små meddelandena i telefonerna, risvinets bägare och de vackra detaljerna i folkdräkterna. Filmen lämnar inget åt slumpen. Den har också ett ungdomligt tänk med musik från ett populärt japansk rockband, men trots det finns här något för alla. Your Name ger oss möjligheten att försvinna in i en helt annan värld.

Även om japansk film ofta är mer reserverad när det gäller sexualitet, kärlek, och fysiskt kontakt, lyckas den ändå bygga upp en känsla av attraktion, närhet och åtrå med hjälp av att fokusera på karaktärer och deras drömmar. Detta är precis vad Your Name gör så bra. Att se Taki och Mitsuha brottas med sina nya kroppar är egentligen bara en liten del av filmen. Det är snarare fokuset på karaktärerna, landsbygd mot stad och vardagsstress mot lugnt lantliv, som i slutändan lyfter filmen. Ett smart val som förmedlar budskapet att kön egentligen inte spelar någon roll, utan det är personlighet och egenskaper som gör oss till människor.