• Viaplay
Filmtopp
Uppdaterad 21 februari 2020 kl. 17:02 | Publicerad 13 april 2017 kl. 19:04
    Rafael Edholm
    Rafael Edholm
    Thomas Bo Larsen, Rafael Edholm, Livia Millhagen, Sven Melander m.fl.

När den danske regissören Karstens (Thomas Bo Larsen) senaste film får hård kritik, sätts hans karriär på spel. Han blir hånad i kulturvärlden och ingen vill längre finansiera hans filmprojekt. När han börjar få ont om pengar erbjuder Karstens svärfar honom ett jobb på ett slakteri. Men innan han tvingas ge upp hela sin gamla karriär, ringer en gammal vän till honom med ett unikt erbjudande, nämligen jobbet som porrfilmsregissör.

Veni, Vidi, Vici är Viaplays tredje originalserie och är både skriven och regisserad av Rafael Edholm. Han spelar också porrfilmsproducenten Vinny, som erbjuder Karsten jobbet som regissör. Säsongen består av tio avsnitt och du kan just nu se de fem första på Viaplay.se.

Serien har en relativt mörk ton, men bjuder också på en del humor. Ibland känns dock skämten framtvingade och klyschiga, som när det pratas om dickpics och Tinder. Serien följer också den amerikanska uråldriga klyschan, en gammal bitter man som lever med en yngre, charmig och framgångsrik kvinna. Veni, Vidi, Vicis sätt att driva med över- och underklass känns på många vis endimensionellt och trångsynt. För att visa kulturvärldens hårda baksida, bjuder den också på cameos från bland andra Stefan Sauk och Kodjo Akolor, som drygare versioner av sig själva. Det är kul att se, men det är inte direkt som Martin Scorseses gästspel i Entourage.

Utöver detta finns det också en hel del andra spännande komponenter i serien. Efter två avsnitt känns det lite som att jag kollar på två olika serier. En som följer Karstens nya hinder i livet som slaktare, och en om Vinnys mer spännande liv med sex, droger och våld. Det krävs inte mycket för att förstå att dessa två världar snart kommer att kollidera med varandra. Skådespelarna är duktiga och både kända och okända ansikten dykter upp. Edholm sticker kanske ut mest och han är perfekt i rollen som slemmig porrfilmsproducent med ena foten i den kriminella världen.

Efter två avsnitt trampar Veni, Vidi, Vici fortfarande lite i sina egna fotspår. Jag hoppas på att få se lite mer utveckling framöver om jag ska fortsätta titta. Med det sagt tycker jag att det är väldigt roligt att Sverige producerar en TV-serie med en originell premiss som denna.

Bäst: Introt som är i härlig James Bond-anda.

Sämst: Vissa endimensionella karaktärer.