Better Call Saul s3

Better Call Saul (säsong 3)

Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 11 april 2017 kl. 22:04

Metodiske Mike bättre än sliskige Saul

Igår hade den tredje säsongen av Better Call Saul premiär. Seriens största styrka är dock inte titelfiguren, utan Mike, en mångsysslare i ordets sanna bemärkelse.

Nya Better Call Saul

Den senaste säsongen tar vid precis där den förra slutade. Medan Jimmy (Bob Odenkirk) fortsätter med sin nyöppnade praktik tillsammans med Kim (Rhea Seehorn), planerar Chuck (Michael McKean) sin hämnd mot Jimmy.

En del av seriens styrka ligger i det faktum att Jimmy än så länge försöker förneka att han innerst inne är en sliskig småfifflare, som en dag kommer att bli Saul Goodman. I säsongens första avsnitt ser vi hur hans beteende påverkar de närmast honom. Kim uppvisar tecken på psykisk instabilitet, som i alla fall delvis är ett resultat av Jimmys handlingar. Chuck, som fortfarande kämpar med sin el-allergi, planerar en hämnd mot sin egen bror. Men frågan är om inte Chuck förtjänar det Jimmy gjorde mot honom. För trots att Jimmy verkligen har försökt gå den hederliga vägen, har Chuck alltid motarbetat honom.

Hade detta varit allt serien hade haft att erbjuda oss, vet jag inte hur länge jag hade tittat. För detta är en spinoff på Breaking Bad och som en sådan, vill vi inte bara se hur småfifflaren Jimmy försöker lyckas här i världen. Vi vill ju även se mer av Albuquerques mörkare sida. Och det får vi genom Mike (Jonathan Banks).

Kommer ni ihåg den där gubben som pysslade med små saker i kortfilmer på SVT? Enbart hans händer var synliga när han använde sax, papper, tejp och annat för att göra små prydnadsföremål eller leksaker. Han brukade humma lite så där småmysigt. Mike är som den barnförbjudna versionen av den gubben. Han pysslar med sina vapen, bygger en spikmatta av en trädgårdsslang och plockar isär en bil.

Better Call Saul

Manusförfattarna, regissörerna och Banks själv ska ha en eloge för hur intressant de har lyckats att göra detta pysslande. Precis som gubben i de där kortfilmerna, vet vi inte alltid vad det är Mike ska ha sitt pyssel till förrän han väl börjar använda det. Och eftersom vi vet att Gus Fring (Giancarlo Esposito) kommer att återvända under denna säsong, blir det ju lite extra spännande att se vilket av Mikes små pysselprojekt, som kommer att leda honom till ett möte med sin framtida chef.

Jag är lite kluven till Better Call Saul. Jimmy är inte en karaktär som är genomgående intressant. Förhoppningsvis kommer han att bli Sliskige Saul inom en snar framtid. Fram till dess är jag dock nöjd med att följa "Metodiske Mike" på hans väg att bli hantlangare till en av de mäktigaste och farligaste knarklangarna i New Mexico.