Fast & Furious 8

Fast & Furious 8

• 2 tim 17 min
  • Action
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 10 april 2017 kl. 19:04

Förutsägbar men underhållande bilkrock

Till skillnad från Fast & Furious 7 tar Fast & Furious 8, med fördel, inte sig själv på lika stort allvar. De sötsliskiga gråtscenerna är färre och de adrenalinstinna actionsekvenserna är fler. Storyn är förutsägbar men fartfylld, dialogen är dum men komisk och karaktärerna stereotypiska men genuina. Framförallt genomsyras filmen av en stor portion självdistans – filmteamet är medvetna om att det är klatschig underhållning publiken vill ha och det är precis det vi får.

F. Gary Gray
    Chris Morgan, Gary Scott Thompson
    Vin Diesel, Dwayne Johnson, Charlize Theron, Michelle Rodriguez, Jason Statham m.fl.

Fast 8

Tillsammans med sin nyblivna hustru Letty "Ortiz" Toretto (Michelle Rodriguez) spenderar "Dom" (Vin Diesel) sin smekmånad på Cuba, där snabba bilar och exotiska miljöer är en del av vardagen. En dag bryts idyllen när skurken Cipher (Charlize Theron) dyker upp och ställer honom mot väggen. Hon har information som vänder Doms liv upp och ner och mot sin vilja tvingas han att hjälpa henne och lämna allt bakom sig.

Hemma i USA har Hobbs (Dwayne Jonson) fullt upp med att leda sin dotters fotbollslag. Efter en komisk inledande sekvens, där Hobbs och flickorna aggressivt krigsdansar framför ett frågande motståndarlag, kommer en man från den amerikanska underrättelsetjänsten fram ur skuggorna och meddelar att han har ett uppdrag åt honom. Uppdraget är mycket riskfyllt och staten kan inte garantera Hobbs något skydd. Som den sanna patriot han är ringer han upp Dom och ber honom samla ihop gänget.

Till en början går allt enligt planerna – bilar slås i luften och den hemligstämplade apparaten är säkrad – tills Dom plötsligt kör Hobbs av vägen, tar apparaten och lämnar honom i sticket. Hobbs fångas och sätts i fängelse, men resten av gänget lyckas fly. Tillsammans tänker de konfrontera Dom och ta reda på varför han har bytt sida och lämnar allt han håller kärt bakom sig.

Precis som det låter är "Fast8" en konventionell film. Mallen för dagens moderna actionrykare följs till punkt och pricka. Bilar sprängs halvvägs runt jorden, skurkar blir skjutna både en och två gånger och bomber desarmeras sisådär o,06 sekunder innan den stora smällen. Charlize Theron väser och viskar sig igenom rollen, likt många actionskurkar gjort förut, Jason Statham spelar samma brittiske hårding som han har gjort sedan Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Dwayne Johnson är fortfarande den mest vältränade 45-åringen i världen.

Behöver detta nödvändigtvis vara något negativt? Visst hade det varit uppfriskande att bli presenterad något originellt, men som kompensation förvaltas filmens saftiga budget förvånansvärt väl. De välgjorda actionsekvenserna är både fler och mer storskaliga än i någon av de tidigare filmerna. Allting är givetvis helt over-the-top, som när en armé av hackade bilar löper amok i New York City, dock är det skapat med en medveten självironi, precis som det ska vara i en film med "B-stämpel". Jag blir omedvetet manipulerad av den ena bisarra sekvensen efter den andra, tar ett steg ner från mina cyniska höga hästar och rycks med i bara farten.

Mot slutet blir det dock alldeles för sentimentalt för min smak. Vin Diesel ges här gediget med scentid och tung dialog att jobba med, något som han inte alls klarar av att hantera. Han är sannerligen ingen Marlon Brando när det gäller känslomässig närvaro. Speciellt i den avslutande "Get the guys together for a barbeque"-scenen framkommer hans ogynnsamma karisma extra tydligt.

För att summera min upplevelse skulle jag använda ordet underhållning. Hjärndöd, förutsägbar underhållning, där skådespelarna gör precis det som förväntas av dem, men underhållning likväl. En väl spenderad budget, där maffiga actionsekvenser frekvent imponerar, och en välbehövlig dos av komisk lättnad gör Fast & Furious 8 till filmseriens hittills starkaste del. Inte en film som jag bär med mig framöver, men jag har riktigt kul för stunden. Du får helt enkelt många sönderbombade bilar för pengarna.