In This Corner of the World

In This Corner of the World (2016)

• 2 tim 6 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 07 april 2017 kl. 18:04

Att krigsskildringen In This Corner of The World har hyllats på hemmaplan är inte svårt att förstå. Hantverket är vackert och den skräckinjagande händelsen filmen bygger upp emot, bombningen av Hiroshima, hemsöker omvärlden än.

Sunao Katanuchi
    Sunao Katanuchi, Fumiyo Kono (manga)

Suzu i In This Corner of the World

I centrum står unga Suzu. En späd och dagdrömmande tonårstjej, som till följd av ett arrangerat äktenskap måste lära sig att förse makens familj. Suzus stora passion, målandet, ställs åt sidan för den nya livsstilen. Ett levande som försvåras av krigets strikta resursåtstramningar. Varje dag är en kamp om mat, men med sin kreativa ådra och sin förmåga att tänka utanför boxen, är Suzu mer lämpad för krigstiden än många av de större och starkare byinvånarna är.

Sunao Katanuchi, som främst är känd för sitt samarbete med mästerregissören Hayao Miyazaki, visar tydligt att han har anammat ett och annat från sin mentor och är en egen kraft att räkna med. Det vackra bildspråket har en tydlig poetisk ådra, som för tankarna till Sagan om prinsessan Kaguya. Inte minst användandet av Suzus målningar och dagdrömmar som berättarmedel.

Det märks att regissören vill skapa ett tidsdokument av hur landsbygdslivet kan ha sett ut för den "lilla människan" under ett av landets mörkaste kapitel. Dokument av de gångna dagarnas bombräder dyker med jämna mellanrum upp över bioduken och långsamt rör vi oss närmre den stora finalen – atombombernas nedslag. Uppenbarligen ska det kontinuerliga avbockandet av kalendern stärka betraktarens känsla av hur Suzus vardag ser ut. Tyvärr blir det mest en långdragen inväntan på vad som komma skall. I början är dessutom tidsperspektivet alldeles för jäktad. Varje ny scen är ett nytt hopp i tiden, vilket gör det svårt att lära känna karaktärerna och deras faktiska situation.

Bättre blir det när krigets helvete blir mer påtagligt. I dessa kompromisslösa och hjärtskärande scener är Sunaos narrativ betydligt mer fokuserat, utan att tumma på de poetiska inslagen. De är också dessa scener, samt ett par superba relationsskildringar som är filmens stora behållning. Om det inte vore för filmens ojämna första akt, hade In This Corner of the World nått de högsta betygen.