• 2 tim 13 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 20 februari 2017 kl. 17:02
    James L. Brooks
    James L. Brooks
    Holly Hunter, Albert Brooks, William Hurt m.fl.

Broadcast News 2

Jane, en skicklig tv-producent på en nyhetsstation, faller för det nya ankaret Tom - en person som går emot allt Jane står för. Hennes bästa vän och journalist, Aaron, är inte lika snygg som Tom och förbises ofta chansen att sitta framför kameran. Dessa tre karaktärer samspelar med varandra i den här underhållande dramakomedin.

James L. Brooks namn klingar alltid fint i mina öron, möjligtvis eftersom hans namn framkommer i varje avsnitt av The Simpsons som en av utvecklarna, men faktum är att hans film Broadcast News - Nyhetsfeber är en av de bästa murvelfilmer som gjorts. Filmens miljöer påminner lite om Sidney Lumets mästerverk Network, men Broadcast News - Nyhetsfeber är inte alls lika tematiskt allvarlig. Istället är den otroligt underhållande samtidigt som den tar upp vissa allvarliga ämnen. Brooks filmer innehåller ofta starka och komplexa kvinnliga protagonister (se även Terms of Endearment) som inte alls var vanligt på 80-talet och så även här. Det är kanske inte så underligt att Lena Dunham (som ligger bakom tv-serien Girls) klassar Broadcast News - Nyhetsfeber som en av sina favoritfilmer.

Filmen är paradoxal i det att den både är daterad, men samtidigt supermodern. Tekniken som finns på tv-stationen där karaktärerna jobbar går att skratta åt, speciellt när assistenten Blair, spelad av Joan Cusack, springer för sitt liv med en VHS-kassett så att den ska hinna sättas in i tid till sändningen. Men de teman som filmen tar upp har kanske aldrig varit mer relevanta. I en tid av alternativa fakta, klickbetesjournalistik och sensationsnyheter, finns det ett behov av kvalificerad nyhetsrapportering. Just det handlar Broadcast News - Nyhetsfeber om.

Jane och Aaron kommer från den gamla skolan där själva nyheten stod i centrum, medan Tom fokuserar mer på spektaklet och prestigen i reportagen. I en scen håller Jane ett föredrag om de negativa effekterna med sensationsnyheter, publiken halvsover, men när Jane visar exempel på de usla nyheterna vaknar publiken till och jublar. Den scenen skulle kunna ha skrivits idag.

Jane står inför ett dilemma, Tom är snygg, men är han verkligen genuin som person? Moralen i hans arbetssätt börjar sakteligen ifrågasättas. Albert Brooks är hysteriskt rolig i rollen som Aaron, även när han inte försöker vara det. Filmens roligaste scen är när Tom från tv-studion ska rapportera en stor nyhet medan Jane guidar honom bakom kameran. Aaron sitter hemma i soffan och dricker medan han sjunger med i en fransk låt innan han ringer Jane mitt under sändningen för att ge lite tips på vad Tom bör säga. Jag har svårt att komma på någon vänskapsrelation som porträtterats lika vackert som den mellan Jane och Aaron. Det känns verkligen som om de vet allt om varandra, utan att det egentligen visas på något sätt. Det sitter i Brooks och Hunters kemi. De har flera känslosamma samtal, men alltid med glimten i ögat.

Ett ess som filmen har i rockärmen är Jack Nicholson som gör en oavlönad roll som det högsta hönset av alla nyhetsankare på stationen. Han är med väldigt lite, men Nicholson är alltid Nicholson. Om du lyssnar noga kan du dessutom höra en mycket ung John Cusack leverera en av sina första repliker någonsin. Broadcast News - Nyhetsfeber är kanske en film som passerat många, men tro mig, det är en 80-talsrulle värd att återvända till.

Bäst: Hur väl samarbetet mellan manuset, regin och skådespelet fungerar.

Sämst: Det är lite distraherande med den daterade tekniken.