• 1tim 51min
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 19:12 | Publicerad 16 december 2016 kl. 14:12
    John Hamburg
    John Hamburg, Ian Helfer
    Bryan Cranston, James Franco, Zoey Deutch, Keegan-Michael Key m.fl.

gallery6-gallery-image

Stanfordstudenten Stephanie Fleming bjuder med sin familj till Kalifornien för att fira jul tillsammans med hennes nya pojkvän, den excentriska tech-miljonären Laird Mayhew. Stephanies pappa Ned, som jobbar inom pappersindustrin, blir inte glad när Laird berättar att han – om Ned ger sin välsignelse – tänker fria till hans dotter.

Why Him? är en julfilm som man snabbt glömmer bort och som knappast kommer att bli någon tradition att se under kommande jular. Storyn är tunn och konventionell, manuset för det mesta torftigt och regin saknar någon som helst stil, vilket främst ger en tevekänsla. Inte ens cameoroller av Elon Musk, Steve Aoki och Gene Simmons kan räta upp situationen.

Bryan Cranston och James Franco är båda väl-castade. Man köper Cranston som den gammalmodiga farsan, och Franco som den arroganta pojkvännen. Men materialet lever inte upp till deras talanger och deras karaktärer har egentligen bara de nämnda karaktärsdragen att jobba med. Filmen tycker sig vara modern i det att den förespråkar acceptans; Ned kanske är mer lik Laird än vad han vill tro? Men filmens modernitet tar stopp där då den nästan helt ignorerar dess enda riktiga kvinnliga huvudroll som ändå allt kretsar kring. Stephanie, spelad av Zoey Deutch får väldigt lite att göra, och när hon väl får det har det mesta med sex att göra.

Laird har en drös med människor som jobbar för honom, men hans närmsta man är tysken Gustav, som varje morgon smyger sig på Laird för att slåss och på så vis göra honom redo ifall han någon gång skulle bli kidnappad. Gustav är den enda karaktären i Why Him? som verkligen fick mig att skratta till, skådespelaren Keegan-Michael Key är till skillnad från resten av filmen, rolig. Scenen när Ned försöker jämföra Laird och Gustav med karaktärer i Den Rosa Pantern är en av få underhållande.

Filmen innehåller alla ingredienser i en generisk amerikansk komedi: snuskskämt (som per se inte behöver vara dåliga, men om de bara görs för sakens skull blir de bara barnsliga), mjuk och akustisk musik i bakgrunden under så kallade "allvarliga" scener och ett ihoppusslat slut utan konsekvens för varken karaktärerna i filmen eller de som tittat på den. Why Him? lär tyvärr inte ersätta Livet är underbart som min julfilmsfavorit.

Bäst: Karaktären Gustav spelad av Keegan-Michael Key.

Sämst: Visst känns det lite daterat att göra komedi av japanska toaletter?