På inspelningen av ”Borg”

2003821_borg_still_dsc23051_print
Foto: Nordisk Film

Filmtopp blev inbjudna av Film Väst till att närvara under inspelningen av en scen till den kommande Björn Borg-filmen ”Borg” på Trädgårdsföreningen i Göteborg. Som filmälskare var det en dröm som gick i uppfyllelse, där i samma byggnad fanns stjärnor som Stellan Skarsgård, Shia LaBeouf, Tuva Novotny och Sverrir Gudnason.

Trädgårdsföreningens konsertlokal har förvandlats till nattklubbarnas nattklubb, Studio 54. Året är 1979 och vi ska få bevittna när Björn Borg (Sverrir Gudnason) tar del av ”the jet set life of that time”, berättar filmens regissör Janus Metz Pedersen. Den rökiga lokalen är dekorerad med glitter, glitter och ännu mer glitter! Pulserande Disco-hits spelas i högtalarna och närmare hundra statister tävlar om golvet.

LÄS MER: Filmtopp på presskonferens om BORG

Muskulösa, barbröstade servitörer glider fram genom den dansande folkmassan. I mitten av rummet, på en cirkelformad platå, dansar två silvermålade tjejer runt en man med slätrakat bröst enbart täckt av ett massivt glittrigt halsband. På huvudet har han en rejäl fjäderboa, likaså bär han en fjäderklädd kjol. På dansgolvet återfinns kroppar inlindade i läderremmar, en och annan cowboyhatt, ett och annat afro, en fez, en äldre piprökande herre som med bevakande blick studerar ungdomarna, glittriga utsvängda byxor och silvriga kostymer.

På ett sammetsklätt bord ligger en tjej med röda hotpants, svart väst och guldiga boots gränsle över en kille med silvriga hängslen. Hon låtsas hälla champagne ur en flaska i hans mun, han fejk-dricker gladeligen. Janus beskrivning av Studio 54 som ”an exciting moment of bacchanalian orgies and nudity and all that comes with the temptations of the fame that he was suddenly experiencing”, kommer till minne.

Till vänster om detta dekadenta spektakel finner vi filmteamet. Janus ser taggad ut och strax innan repetitionsfilmandet inleds high-fivar sig Shia LaBeouf fram genom teamet. Han har svart keps, blå jeansjacka röd t-shirt, beiga shorts och vita gymnastikskor.

Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp Media. Fr.v. Fredrik Vikström Nicasos, Tuva Novotny, Stellan Skarsgård, Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Janus Metz Pedersen,
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp Media

– TYSTNAD! Ropar en ung man som jag antar är regiassistent. Han samlar statisterna runt sig och håller ett kort men effektivt motivationstal om hur de ska lyckas fånga Studio 54:s morallösa skönhet. Samma sekund som repetitionen inleds kommer rummet till liv. Var och annan statist drar fram en cigg, Marlboro verkar vara favoritmärket – produktplacering eller ren slump? Till min förvåning hinner kameran knappt komma in genom entrén innan sekvensen bryts. Efter en paus med justeringar av elektroniken och piffande av statisterna – de hunkiga servitörerna oljas in och silverbrudarna sprayas med alltmer glitter – rullar kamerorna igen och rummet pulserar ännu en gång av energi. Och så går det till några gånger, intensivt disco-simulerande, som inte varar mer än trettiosekunder, varvas med tekniska justeringar och mer glitterspray. Man skulle kunna tro motsatsen, men vid varje nystart framkommer statisterna som alltmer peppade.

Det börjar lukta ordentligt med cigarettrök i lokalen nu. Inför varje repetition uppmanas statisterna att tända sina cigg. Vid filmavdelningen står Janus och ger Sverrir regi. Skådespelaren – med sitt långa hår, nedstoppade vita skjorta, beiga kostymbyxor och svarta kavaj –  är skrämmande lik Björn Borg. Efter ett genrep med Sverrir är det dags att filma på riktigt.

”FINAL CHECKS!” Sminköser rusar över golvet för att ge statisterna den perfekta looken. ”STAND BY!” Allvaret i lokalen går att ta på. LIGHT YOUR CIGARETTES! Röklukten blir intensivare. ”MUSIC!” puls, puls, puls! Plötsligt börjar fjädrar och glitter blåsas ut från övervåningen med hjälp av stora fläktar. ”ACTION!” Sverrir glider in över dansgolvet och ett kamerateam bestående av två kameraoperatörer, en ljudkille och en assistent (vars enda uppgift är att röja de dansande statisterna från kamerans framfart) följer varenda ett av hans steg. Det svänger nått enormt och det känns som att jag närvarar på en svensk motsvarighet till Boogie Nights. 

När jag lämnar inspelningslokalen stöter jag på Shia LaBeouf vid utgången. Vi hälsar på varandra och jag blir lite ställd när han tackar för att jag tog mig tid för att närvara. När jag berömmer inspelningssetet lyser han upp och säger att jag borde gå fram till monitorn och fortsätta granska därifrån, ”Just go over there, and demand it, man. I can tell that it means a lot to you.”. När jag frågar honom om han har några nya projekt med Lars von Trier på gång, skrattar han och svarar att de har kontakt med jämna mellanrum men att Triers projekt är för sjuka för tillfället. För sjuka för Shia?, tänker jag med deras senaste samarbete, Nymphomaniac, i åtanke. Vad är det provokatören nu kokar ihop för något?

About Eric Diedrichs 642 Articles
Ansvarig utgivare, chefredaktör och medgrundare av FIlmtopp.se. Oavsett om du håller med om vad jag skriver eller inte, kommentera gärna. Det finns alltid nya infallsvinklar att diskutera film med.