Special Correspondents (2016)

• 1 tim 40 min
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 29 maj 2016 kl. 20:05
    Ricky Gervais
    Ricky Gervais
    Ricky Gervais, Eric Bana, Vera Farmiga m.fl.

När den populäre radioreportern Frank (Eric Bana) skickas iväg för att täcka ett rebelluppror i Ecuador tar han med sig ljudteknikern Ian Finch (Ricky Gervais). De kommer inte längre än till flygplatsen förrän de upptäcker att Ian tappat bort både pass och reskassa. Ingen av dem vågar gå tillbaka till radiostationen för att erkänna sitt misstag utan de bestämmer sig istället för att helt enkelt låtsas att de kom iväg. De låser in sig i en lägenhet i New York varifrån de gör sina ”livesändningar” och om det inte redan var invecklat nog, så kommer de även på den briljanta idén att låtsas bli kidnappade av rebellerna. Nu dröjer det inte länge innan deras småskaliga lögn utvecklas till en rikstäckande nyhet och det största samtalsämnet i hela USA. Ian och Frank har därför inte längre något annat val än att fortsätta låtsas.

Special Correspondents

Med TV-serier som The Office och Extras i åtanke så är Ricky Gervais ett komiskt geni i mina ögon. När det kommer till hans långfilmer däremot, så har han inte ens varit i närheten av samma höga nivå. Jag vet inte om det beror på att han har slut på bra idéer eller om han inte lägger ner lika mycket själ och hjärta i sina filmproduktioner, men vad det än må vara så lider tyvärr Special Correspondents av samma problem.

Det känns inte som att Gervais lagt ner alls mycket energi på den här filmen. Jag kan inte säga så mycket om regin direkt, men manuset är både tunt och klyschigt och hans rolltolkning av ljudteknikern Ian Finch är i stort sett bara en blek kopia av Andy Millman i Extras, fast tråkigare. Faktum är att Gervais till och med återanvänder några skämt från just Extras, vilket såklart är ett ytterst fantasilöst drag av Gervais. Övriga skådespelare gör vad de kan med sina stereotypiska karaktärer, men inte heller de får filmen att lyfta till högre höjder.

Nu kanske du förväntar dig ett bottenbetyg här, men riktigt så illa är det inte. Special Correspondents är, trots sina brister, ingen jättedålig film. Det är bara det att vi borde kunna förvänta oss något så mycket mer när personer som Eric Bana, Kelly Macdonald, Vera Farmiga och inte minst Ricky Gervais är inblandade.

Med Special Correspondents i backspegeln är den stora frågan nu om Gervais långfilm om David Brent från The Office blir den som bryter trenden. Det får vi verkligen hoppas.

Bäst: Personkemin mellan Ricky Gervais och Kelly Macdonald.

Sämst: Att minsta möjliga energi verkar lagts ner på produktionen av denna film.