DEL 6: Eyes On the Prize - Oscarsgalans födelse

DEL 6: Eyes On the Prize - Oscarsgalans födelse

Uppdaterad 20 mars 2024 kl. 14:03 | Publicerad 27 maj 2016 kl. 18:05

Amerikas filmimperium Hollywood har ur ett historiskt perspektiv varit dominant inom den globala filmbranschen när det gäller såväl ekonomisk vinning som medial uppmärksamhet. Varje år drar drömfabrikens olika produktionsbolag in miljontals och åter miljontals dollar i intäkter. Storfilmer pumpas ut på löpande band och filmstjärnor dyrkas som gudar och tjänar pengar som vanliga dödliga bara kan drömma om.

Vi på Filmtopp.se har nu valt att på allvar sätta tänderna i cirkus Hollywood. En trio – bestående av tidningens medgrundare Eric Diedrichs, samt skribenterna Oscar Vilhelmsson och Rasmus Torstensson – kommer i en rad olika artiklar djupgående analysera och återberätta Hollywoods historia från början fram till idag. Dels i syfte att själva lära oss mer om Amerikas guldkantade drömfabrik, men främst för att bidra med kunskap till er läsare.

TIDIGARE ARTIKLAR:

Del 1: Hollywoods födelse: Hur filmkameran kom till USA och drömfabriken byggdes

Om den första filmkameran och hur filmskapare flydde till väst efter att Thomas Edison försökte få monopol på filmmarknaden.

Del 2: Från kortfilm till långfilm: De första Hollywoodfilmerna

Om varför just den lilla byn Hollywoodland blev filmskaparnas Mekka och en titt på de första filmerna som producerades där.

Del 3: Stumfilmens främsta hjältar – Charlie Chaplin, Buster Keaton och Harald Lloyd

Om de största aktörerna under den framgångsrika amerikanska stumfilmseran.

Del 4: The Roaring Twenties: Hur filmindustrin förändrades under 1920-talet

Om hur filmintresset väcks på allvar och ”filmstjärnan” föds.

Del 5: Från stumfilm till talfilm - Facken protesterar och strejker utbryter

 

Om hur filmbranschen förändrades när den nya ljudtekniken infördes.

Eyes On the Prize

Oscarsgalan hålls varje år för att hylla arbetet bakom det senaste årets bästa filmer. De som står bakom galan är The Academy of Motion Picture Arts and Sciences. 

AKADEMINS UPPKOMST

Idén om akademin kom år 1927 av Louis B. Mayer, den dåvarande chefen för bolaget Metro-Goldwyn-Mayer. Han ville kunna lösa arbetskonflikter utan att behöva blanda in facket varje gång, och samtidigt förbättra branschens image för omvärlden. Vid ett möte tillsammans med skådespelaren Conrad Nagel, regissören Fred Niblo, och Fred Beetsonto, chefen för the Association of Motion Picture Producers, lade han fram sina tankar. De kom alla överens om att en förening för de bästa inom filmindustrin var en god idé, men något pris var det ännu inte tal om. Kravet för ett medlemskap skulle vara att de ansökande var aktiva inom någon av branschens fem områden: skådespelare, regissör, manusförfattare, tekniker eller producent.

För att vidareutveckla idén bjöd Mayer in till en ny middag en vecka senare, den 11 januari. Denna gången bestod sällskapet av 36 personer, på olika sätt involverade inom industrin, bland andra Mary Pickford, Harold Lloyd, Douglas Fairbanks, Frank Lloyd, Harry Warner och Irving Thalberg. Det blev en formell bankett på Ambassador Hotel i Los Angeles och under kvällen presenterades förslaget om the International Academy of Motion Picture Arts and Sciences (när organisationen sedan sökte om bolagsordning 4 maj samma år hade ordet "International" hunnit försvinna ur titeln, och kvar blev det namn vi känner till idag, the Academy of Motion Picture Arts and Sciences). Samtliga närvarande godkände förslaget och blev vid middagen medgrundare.

Deras första möte som officiell organisation hölls den 11 maj samma år vid Biltmore Hotel. Douglas Fairbanks blev akademins första president och Fred Niblo vice-president. Omkring 300 gäster närvarade vid denna träff, varav 230 av dem valde att bli medlemmar i föreningen och betalade inträdesavgiften på 100$. Samma kväll delades även deras allra första hederspris ut, till Thomas Edison.

Till en början var organisationens huvudsyfte att diskutera arbetsförhållanden och förhandla med bolagen om deras rättigheter. Men med tiden så tog man mer och mer avstånd från detta och började fokusera mer på att lyfta fram exceptionella insatser. En av de första kommittéerna som formades under den första tiden var "Awards of Merit". I maj 1928 började man på riktigt diskutera prisutdelningsceremonin och hur strukturen bakom det hela skulle se ut. I juli 1928 godkände styrelsen en lista med totalt 12 olika priskategorier, och de fastställde samtidigt ett system för hur omröstningen skulle gå till och hur urvalet bland nomineringar skulle genomföras. De kallade det för "award of merit for distinctive achievement" och blev grunden till det som vi idag känner igen som "the Academy Awards".

DEN FÖRSTA OSCARSGALAN

Den första Oscarsgalan hölls den 16 maj 1929 på Roosevelt Hotel's Blossom Room. 270 gäster deltog vid evenemanget som hyllade vinnare inom de fem grenar som organisationen av uppbyggd av.  Vinnarna hade dock i tre månaders förväg fått besked om sina vinster så spänningen och överraskningseffekten hade ännu inte infunnit sig.

Vid den här tiden hade ljudet precis börjat ta plats i filmvärlden. Warner Bros. allra första talfilm, The Jazz Singertilläts inte vara med och tävla om priset för Bästa Film eftersom juryn ansåg att det inte skulle vara rättvist mot de andra nominerade, som alla var stumfilmer. Vinnaren blev istället Wings, regisserad av William Wellman. Den kom att bli historisk som den enda stumfilmen någonsin att erhålla det stora priset.

Det första året galan hölls var det utan övervakning av media. Året därpå lät man dock en radiostation i Los Angeles sända ceremonin live. För att öka spänningen under kvällen valde akademin att inte avslöja vinnarna förrän priset skulle delas ut. Dock hade tidningarna redan fått beskeden på förhand så att de skulle kunna publicera namnen i sina morgonupplagor. Det höll ända fram till 1940 då L.A. Times råkade få med resultaten redan i kvällsnumret, vilket ledde till att gästerna redan visste vilka som skulle erhålla priserna. För att undvika liknande misstag hade man till året därpå infört det förseglade kuvertet där vinnaren blev officiell först vid utdelningen av statyetterna, vilket är det system som används än idag.

Den första TV-sända Oscarsgalan hölls 1953, vilket gjorde det möjligt för miljontals tittare över hela USA och Kanada att följa festligheterna. Nivån höjdes ytterligare 1966 då den första sändningen i färg genomfördes och tre år senare, 1969, visades den internationellt. Idag följs galan varje år av filmfantaster i över 200 länder.

I november 1927 började Akademin bilda ett bibliotek där böcker och tidskrifter från hela världen, med inriktning på filmindustrin, samlades. Året därpå publicerades Report on Incandescent Illumination, vilket blev startskottet för en lång serie av böcker som Akademin släppte i syfte att stödja sina medlemmar i deras arbete.

Ett år senare inleddes ett samarbete med University of Southern California vilka tillsammans skapade USA:s första filmskola med ändamålet att främja konsten och vetenskapen inom branschen. Utbildningens grundare och fakultet bestod av bland andra akademins president Douglas Fairbanks, D.W. Griffith och Irving Thalberg. I december 1930 blev Akademins bibliotek erkänt som "den mest kompletta samling av information om filmindustrin i världen".

HUR GALAN HAR FÖRÄNDRATS GENOM ÅREN

Ursprungligen hölls alltid galan någon gång mellan slutet av mars till början av april. Det var först 2004 man flyttade bak den en månad till februari/mars-skiftet, främst för att korta ner det intensiva kampanjandet inför galan, men även på att man riskerade att förlora tittare när ceremonikvällen krockade med NCAA Men's Division I Basketball Championship. Man ville även undvika att komma för nära inpå religiösa högtider, som pesach och påsken, som både publik och medlemmar av Akademin uppmärksammar och sörjer kring. Det har diskuterats och övervägts inom Akademin att flytta bak galan något ytterligare, in i januari. Problemet med det skulle dock bli att juryns tid att fatta sina beslut skulle förkortas och råna dem på chansen att kunna göra en ordentlig bedömning av alla nomineringar. Det skulle dessutom krocka med NFL:s slutspel och eventuellt till och med med Super Bowl.

Fram till 1999 ägde alltid galan rum under måndagskvällar vid 21.00 på östkusten och 18.00 i Los Angeles. Det året beslutades det att man skulle flytta ceremonin till söndagar 20:30 på öst och 17:30 i L.A. för att kunna locka fler följare, både på radio och TV, men även för att tittarna på östkusten skulle kunna gå och lägga sig lite tidigare.

År 1993 introducerades ett "Till minne av"-stycke där personer, aktiva inom filmindustrin, som gått bort under de senaste 12 månaderna uppmärksammades. Urvalet av individer gjordes av en liten kommitté bestående av några av Akademins medlemmar. Under åren har detta stycke dock fått utstå en hel del kritik på grund av försummelsen av vissa personer. Det fördömdes även som en popularitetstävling eftersom publikens applåder och hyllningar har varierat mellan namnen. Som åtgärd stängde TV-sändningen av ljudet under den här delen av galan, och publiken avråddes från att klappa händerna och uppmanades att visa sin respekt genom tystnad.

Enligt avtal med TV-bolagen varar galan i genomsnitt cirka 3,5 timmar. Den allra första prisutdelningen, år 1929, varade dock bara omkring 15 minuter (resten av kvällen bestod av en vanlig bankett). Å andra sidan så varade ceremonin år 2000 i 4 timmar och 40 minuter. Man beslutade därför år 2010, att tacktalen inte fick vara längre än 45 sekunder, dels för att korta ner programtiden, dels för att minska på den tråkigaste delen av hela galan - alldeles för långa och ibland pinsamma känsloutbrott. 2016 fattades dessutom ett beslut att alla nominerade på förhand skulle lämna in en lista på de personer de ville tacka som sedan visades upp  på TV, så ingen kunde bli bortglömd. Detta kan noteras i klippet nedan där ni se Alicia Vikanders tacktal då hon vann för Bästa kvinnliga biroll i filmen The Danish Girl (2015).

STATYETTENS HISTORIA

När beslutet om att årligen dela ut priser till utmärkande insatser inom filmproduktion hade fattats inleddes en diskussion om utmärkelsens skepnad. MGM:s grafiska formgivare, Cedric Gibbons, designade statyetten av en riddare som står på en filmrulle, med händerna kring ett svärd. Filmrullen är uppdelad av fem ekrar som symboliserar de fem områden Akademin ursprungligen bestod av, skådespelare, regissörer, producenter, manusförfattare, samt tekniker. Skulptören George Stanley fick sedan uppdraget att tillverka en en tredimensionell prototyp. Akademin godkände den och därmed var trofén skapad.

Det officiella namnet på priset är "Academy Award of Merit", men i folkmun är det bättre känt under smeknamnet "Oscar". Bakgrunden till benämningen är inte bekräftad, men det vanligaste historien bakom det är att när Akademins bibliotekarie (senare exekutiv producent), Margaret Herrick, för första gången fick se priset så utropade hon att den påminde om hennes Farbror Oscar. Akademin tog dock inte namnet till sig förrän 1939, trots att kolumnisten Sidney Skolsky använt sig av uttrycket i samband med Kathrine Hepburns första vinst för Bästa Kvinnliga Skådespelare, 1934.

För att undvika att vinnarna ska avslöjas på förhand är plattorna på trofén blanka när de delas ut. Fram till 2010 fick vinnarna lämna tillbaka priset efter ceremonin för att få de ingraverade och återlämnade några veckor senare, men det året infördes istället rutinen att vinnarna har möjlighet att få en färdiggraverad platta fastmonterad direkt efter de erhållit trofén. Med andra ord måste tillverkaren av statyetten, R.S. Owens & Company i Chicago, varje år skapa en platta för varje nominerad person. De plattor med namnen på de som inte vunnit priset återvinns istället till nästa års uppsättning.

Där slutar vi för den här gången. Nästa vecka kommer vi kolla närmare på  vad som hände i Hollywood under 30-talet. På återseende! 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL