Oscarskampanjerna börjar liknar presidentkampanjer

"Oscarskampanjerna börjar liknar presidentkampanjer"

Uppdaterad 13 juli 2021 kl. 13:07 | Publicerad 18 maj 2016 kl. 15:05

Susan Sarandon: "Oscarskampanjerna börjar liknar presidentkampanjer."

Susan Sarandon, som bland annat har medverkat i klassiker som Thelma and Louise och Dead Man Walking, berättar för Variety att hon tycker att kampanjerna som hålls för att filmer ska uppmärksammas av Oscarsakademin har gått för långt.

Sarandon påvisar att om en skådespelare vill åt den prestigefyllda statyetten måste hen helst vara tillgänglig under flera månader för att exempelvis åka på festivaler, arrangera middagar och skaka så många händer som möjligt.

Hon säger att kampanjerna är lika långa som presidentkampanjer och att de stora studiornas filmer därför får ett enormt försprång mot de lite mindre indiefilmerna som inte har råd med dessa grandiosa kampanjer. Hon föreslår att det borde finnas ett maxsumma som studiorna får lägga på en kampanj. I så fall kan vi få se lite mer mångfald under Oscarsgalan som redan fått mycket kritik för sin brist på just detta.

Filip Kruse

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL