Uppdaterad 07 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 09 mars 2016 kl. 20:03

Shailene Woodley är tillbaka som Tris med den tredje delen av sci-fi-serien Divergent, Allegiant.

Robert Schwentke
    Noah Oppenheim, Adam Cooper, Bill Collage, Veronica Roth (Bok)
    Shailene Woodley, Theo James, Naomi Watts  m.fl
'The Divergent Series: Allegiant'

Allegiant börjar där den förra filmen, Insurgent, slutade, i ruinerna och resterna av Chicago. Innan revolutionen brukade människorna delas upp i olika falanger utifrån individens speciella egenskaper. Vissa klassades som de lärda, andra som de fridfulla, de ärliga, de själviska eller de tappra. Men när revolutionen var ett faktum rasade människornas falanger samman.

Muren som omsluter Chicago står fortfarande fast och invånarnas ledare Evelyns (Naomi Watts) tungt beväpnade vakter gör allt för att hålla staden avskuren från omvärlden. Evelyn börjar dock allt mer att likna Jeanine, personen som folket slog sig fri från. Hennes oförmåga att hålla folket samman leder till separation.

Tris (Shailene Woodleys) tillsammans med sin bror (Ansel Elgort), hennes kärlek med namnet "4" (Theo James), vännen Christina (Zoe Kravitz) samt den ständigt opålitliga Peter (Miles Teller) lyckas ta sig över muren. För första gången någonsin har de lämnat sin stad och sina familjer. Utanför murarna sätts vännernas relationer på spel i en värld farligare än vad de kunnat föreställa sig. För att överleva, tvingas Tris att göra omöjliga val kring mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Precis som de tidigare filmerna i serien, är berättartempo högt. Och trots att filmen känns som en lightversion av Hunger Games, får man ge regissören Robert Schwentke cred för de snygga actionsekvenserna. Denna gång är nytillskottet drönare, som gör en stor skillnad för Tris och hennes vänner under deras flykt. Shailene Woodleys prestation får godkänt även om den inte går att jämföra med exempelvis hennes roll i The Fault in Our Stars. De andra skådarspelarinsatserna är inte heller extraordinära utan som helhet går allt på halvfart. Likväl, om man är ett stort Divergent-fan, kommer man att gilla filmen.