• 1 tim 54 min
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 07 november 2015 kl. 14:11

Elser – den sanna historien om mannen som ensam försökte döda Hitler och kväva kriget i sin linda.

Oliver Hirschbiegel
    Léonie-Claire Breinersdorfer, Fred Breinersdorfer
    Christian Friedel , Burghart Klaussner, Johann von Bulow m.fl.

Klockan 21:20 den 8:e november 1939 hördes en kraftig smäll i München. Explosionen skedde i "Bürgerbräukeller", i vilken Adolf Hitler befunnit sig i, 13 minuter tidigare. Om bombens tillverkare, Georg Elser, bara hade fått ytterligare lite mer tid, hade hans dåd kunnat förändra världshistorien och räddat livet på miljontals människor. Utgången blev dock en annan eftersom Hitler överlevde och Elser (Christian Friedel) blev gripen efter ett flyktförsök till Schweiz.

Efter gripandet skickas Georg Elsers till förhör i Berlin, under ledning av nazisternas stränga polischef Arthur Nere (Burghart Klaussner) och Gestapochefen Heinrich Muller (Johann von Bulow). Med direkta order från Hitler själv, har de båda förhörsledarna stor press på sig att få fram sanningen - vilken organisation låg bakom dådet? Problemet är bara att Georg Elser, trots grova tortyrmetoder, envisas med att han arbetade ensam.

Recension: Elser - 13 minuter efter Hitler (2015)

Genom Georg Elsers bekännelser, berättas en historia om livet innan och efter attentatet. Berättandet förmedlar även en mycket gripande samhällsskildring om nationen Tyskland och dess utveckling under hela 30-talet.

Detta görs med perspektiv på Elsers hembygd och dess få invånare. Allt eftersom tiden går och samhällsklimatet förändras utifrån Nazisternas poltik, blir byns invånare allt mer främlingsfientliga. Georg är inledningsvis inte speciellt bekymrad över utveckling, han är mer upptagen med sin förbjudna kärlek - den gifta kvinnan Elsa. Men när hans bästa vänner blir arresterade och till och med byns barn börjar marschera i brunskjortor, kan Elsers inte längre bara se på.

Efter bottennappen The Invasion och Diana, är regissören Oliver Hirschbiegel åter tillbaka där han mest komfortabel. I Tyskland under andra världskriget. Likt sin tidigare tysktalande film, Undergången, har Hirschbiegel även denna gång något värt att berätta. För filmens behållning är själva historien. Problemet, som det ofta blir med ett biografiskt tema, är att mycket av speltiden är utdragen. Det finns lite för många sekvenser som inte fyller någon funktion. Filmens upplevs därför som väldigt lång.

Tittaren får inte heller något riktigt bra svar på hur George Elser i detalj planera själva bombattentatet. När säcken väl skall knytas ihop runt filmens problemställning, sitter man kvar med obesvarade frågor.

Bäst: Christian Friedel (prisad med German film awards 2015 för bästa manliga huvudroll) porträtterar Elser lysande.

Sämst: För många onödiga tillbakablickar gör hela filmen aningen seg.