• Drama, Komedi
Uppdaterad 19 januari 2020 kl. 16:01 | Publicerad 30 maj 2015 kl. 15:05

Urtråkigt drama utan karaktärsdjup.

Noah Baumbach
    Noah Baumbach
    Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried m.fl.

Josh och Cornelias medelåldersliv tuffar på i långsam gemak. De har inga barn men tröstar sig med att de istället är fria, en frihet de aldrig använder. Josh (Stiller) har de senaste åren arbetat med att sammanställa en dokumentärfilm värdig att uppfölja hans lyckade debut. Hans oförmåga att avsluta projektet samtidigt som han formar sitt liv efter det irriterar Cornelia (Watts) som känner att filmen begränsar deras liv.

Efter att parets närmsta vänner skaffar barn blir vardagen ännu gråare. De nyblivna föräldrarna prioriterar barnkvällar och musikpass för spädbarn framför parmiddagar och häng. Under en av Joshs dokumentärfilmsföreläsningar möter han det tjugo år yngre hipsterparet Jamie (Driver) och Darby (Seyfried). Deras oåterhållsamma kärlek till livet lyser upp Josh och Cornelias trista vardag och vemod byts ut mot ungdomlighet. Frågan de emellertid borde ställa sig är om Jamie och Darby verkligen är så bekymmerslösa som de utger sig för att vara. Är gräset alltid grönare?

Flera av filmens karaktärer har en nära relation till dokumentärfilm. Det pratas om vikten av att fånga objektet, om en dokumentärfilmare ska vara subjektiv eller inte, om hur en film måste maximeras för att vara som mest effektiv. Detta stör mig av två anledningar. För det första, varför snackar Noah Baumbach om allt detta men gör tvärtom? Filmen saknar fokus, den är opersonlig och personerna i filmen är klyschor. För det andra, hur kan en film som handlar om film misslyckas med att intressera mig som filmälskare?

Medan Noah Baumbachs film The Squid and the Whale lämnade mig med gåshud så lämnade While We’re Young mig ofattbart uttråkad. Det finns inget karaktärsdjup, inget driv och värst av allt, det fanns inte ett roligt skämt. Kanske har filmen ett större underhållningsvärde för de som känner igen sig i Josh och Cornelias situation, men jag tvivlar.

Bäst: Samtliga skådespelare gör en bra insatts. Jag håller ögonen på både Adam Driver och Amanda Seyfried.

Sämst: Filmen känns som två timmar trots att den är under en och fyrtio.