• 1 tim 49 min
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 17:12 | Publicerad 16 mars 2015 kl. 18:03

En före detta wrestlingstjärna kämpar för att laga sin spruckna relation till sin dotter och förälskar sig i en strippa.

Darren Aronofsky
    Robert Siegel
    Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, m.fl.

Det finns de skådespelare som sannerligen är ämnade för sina roller. Såna sagolika roller där skådespelaren och karaktären framstår som skrivna i stjärnorna för varandra och matchar varandra som handen i handsken. Michael Keaton, en snudd på avdankad skådespelare återuppstod i fjol när han i Birdman spelade en före detta filmstjärna som söker revansch med en pjäs. Mickey Rourkes skådespelarkarriär gick utför när han efter ett par stora floppar ägnade sin tid åt boxning. Under femton år gjorde han två huvudroller, varav en i The Wrestler, som kom att bli hans nya entré in i rampljuset.

I de här filmerna syns det hur mycket hjärta skådespelarna lägger ner i sina roller. Känslan pumpar i varenda ven och karaktärerna känns så oerhört mänskliga. Rourke vann en Golden Globe för sin hjärtevärmande insats som Randy Robinson och blev Oscarsnominerad men snubblade på mållinjen mot Sean Penn som vann för Milk. Om Rourke hade vunnit hade det varit en inspirerande story i sig.

Efter en match får Randy en hjärtattack och råds av läkare att inte göra fler matcher. Men när livet är surt mot en är det svårt att hålla sig borta från den enda plats man kan kalla för hem. The Wrestler handlar om att hitta riktlinjer. Den visar hur beroende vi människor är av varandra och att vi behöver någon snarare än något.

wrestler

The Wrestler är Darren Aronofskys (Black Swan, Requiem for a Dream) bästa film och det beror på att karaktärerna är så oerhört mångdimensionella med starka identifierbara drag. En trio i form av Marisa Tomei, Evan Rachel Wood och Mickey Rourke får glänsa och som en lök har de många lager att skala av - ju fler lager vi skalar av karaktärerna desto mer känner vi med dem och förstår dem.

The Wrestler är en väldigt karaktärscentrerad film där skådespelarna står för filmens underhållningsvärde. Aronofskys low conceptfilm gjorde stor kassasuccé och drog snabbt in fyra gånger produktionskostnaden. The Wrestler är ett gripande porträtt av människan och visar att vi inte behöver svepas med i en actionspäckad berg-och dalbana för att känna oss idylliskt tillfredsställda.