The Tale of John and Mary

The Tale of John and Mary (1980)

• 1 tim 5 min
  • Äventyr, Animerad
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 11 mars 2015 kl. 17:03

Igår visade Cinemateket den tjeckiske animatören Karel Zemans sista film, barnfilmen The Tale of John and Mary (1980). En väldigt avskalad film för att vara Zeman. Här finns inget levande skådespel, inga modeller, inga stop motion-animationer. Utan här är det handmålat som gäller till hundra procent. Resultatet är också fokuserat och mycket vackert på ett ganska annorlunda sett.

Karel Zeman
    Karel Zeman
    Otakar Brousek, Antonin Procházka, Nada Konvalinková m.fl.

The Tale of John and Mary

Filmen handlar om unge och fattige John som ger sig ut på äventyr för att söka lycka och rikedom. Med sig har han tre magiska dvärgar som både kan trolla och agera samvete. Den ena är svart och egoistisk, den andre är vit och moralisk och den tredje är grå och mer av en lustigkurre. Under sitt äventyr stöter John på unga, vackra Marja (Mary) och de blir båda blint förälskade i varandra. Problemet är bara att Marja är en fe och måste återvända till drömlandet och dit kan ingen människa åka. Frågan är om de är dömda till varsitt liv i olycklig kärlek eller inte?

Precis som det låter, är detta är en hjärtskärande kärlekssaga. Jag blev djupt berörd och filmen bjöd på både hysteriskt roliga skämt och några riktigt vackra romantiska stunder. Det var aldrig tråkigt eller ointressant, vilket är lite av en mindre bedrift i sig. Dessutom bjöd filmen på ett riktigt schysst soundtrack som jag ska se om jag kan få tag på någonstans.

Även om jag kände mig upprymd och exalterad efter visningen så lämnade jag tyvärr Bio Capitol smått nedslagen och med en mängd frågor som ackompanjerade mig hem. Varför känner inte fler till Karel Zeman? Och framförallt, varför kände inte jag till honom innan Cinemateket släppte sitt vårprogram, jag som så ofta aktivt söker efter intressanta filmregissörer? Tack och lov visar Cinemateket fler av Zemans filmer nu under våren och gissa om jag kommer vara där.

Vad tyckte du om The Tale of John and Mary?