• Action, Western
03 december 2019 kl. 12:12

Clintan skiner i dubbelplagierad historia.

Sergio Leone
    Clint Eastwood, Gian Maria Volonté, Marianne Koch m.fl.

A fistful of dollars

Igår visade Cinemateket en nyrestaurerad 4K-utgåva av filmen som både satte spaghetti-western och Clint Eastwood på kartan, Sergio Leones klassiker För en handfull dollar (1964). Jag som aldrig sett en 4K-film innan var minst sagt nyfiken. Hur bra kan filmkvalité egentligen bli? Kort sagt otroligt bra. Bilden var fantastisk och ljudet var så bra som det kan bli med tanke på den taskiga ljudupptagningen.

För en handfull dollar handlar om den namnlöse vagabonden ”Joe” som rider in i en liten småstad präglad av bråk mellan två mäktiga familjer. Samhället är präglad av korruption och våld och den enda som tjänar rikt med stålar på hederligt arbete är begravningsentreprenören, som ständigt arbetar på nya kistor. Vår hjälte verkar till en början oberörd av hemskheterna han bevittnar, men sakta men säkert inleder han ett listigt spel för att spela ut de ledande familjerna mot varandra.

Storyn är ett ökänt plagiat av Akira Kurosawas Yojimbo (1961), som i sin tur stal stora delar av sin idé ur författaren Dashiell Hammetts bok Red Harvest (1929). Det intressanta här är att Kurosawa stämde Leone för plagiat men uppgav inte själv att Yojimbo var skriven efter Hammetts bok. Hm…

I alla fall, det som förvånar mig mest med För en handfull dollar är hur utvecklad Leones stil är. Det är svårt att tro att detta är hans första riktiga film med friare tyglar. Här finns allt som gör Leone till Leone. Extremt snygga vinjetter, sparsam vice-guy dialog, vida närbilder på allvarliga ansikten, långsamt uppbyggda revolverdueller som bara väntar på att explosivt brytas ut, världens coolaste Morricone-musi och en samling riktigt elaka bad guys. Leone gjorde med andra ord det vi kallar för Tarantino-film innan Tarantino lärde sig gå.

Vad tycker du om För en handfull dollar?