Uppdaterad 04 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 16 december 2014 kl. 18:12

En väldigt annorlunda Stephen King-film regisserad av David Cronenberg.

David Cronenberg
    Jeffrey Boam, Stephen King (roman)
    Christopher Walken, Brooke Adams, Martin Sheen, Herbert Lom m.fl.

The Dead Zone

The Dead Zone handlar om läraren Johnny Smith. Johnny dejtar sitt livs kärlek Sarah (Brooke Adams) och de har ett uttalat löfte om att en dag gifta sig med varandra. Men plötsligt sätts allt på sin spets.

Johnny är med om en kraftig bilolycka och försätts i koma. När han vaknar upp fem år senare är han både förtvivlad och förvirrad. Har han kvar jobbet? Finns Sarah fortfarande kvar hos honom? Mycket har säkert förändrats och för honom har dessa fem år bara känts som en natts sömn. Men det som är mest förbryllande är att Johnny har fått en ny förmåga. Han kan se saker innan de händer och saker som redan skett. Genom att vara nära folk kan han få en insikt i både deras mörkaste hemligheter och deras framtida öde…

Du undrar säkert vad det är som är så annorlunda med The Dead Zone.

Jo, det som urskiljer filmen mest är den speciella berättartekniken. Handling känns hela tiden väldigt flytande och när du tror att du har klurat ut vart det hela är påväg så inser du plötsligt att du inte har en aning. På gott och ont. För mig känns det väldigt kul att inte kunna förutse filmens handling, men samtidigt känns hela atmosfären som en kraftigt nedklippt långroman.

Cronenberg hade säkert tjänat på att inte vara fullt så trogen boken utan skalat av manuset en del. Men i vilket fall så är det en spännande film om ett intressant ämne. Både Christopher Walken och Martin Sheen är som klippta och skurna för sina roller. Kameraarbetet är snyggt och det finns en väldigt skön känsla av unikhet över hela rullen. Här hittar du hela vår lista på de bästa Stephen King filmerna.