Recension: You’re Next (2011)

Film: You’re Next (2011)
Regi: Adam Wingard
Manus: Simon Barrett
Med: Sharni Vinson, Nicholas Tucci, AJ Bowen m.fl.
Genre: Skräck

Hela familjen Davison, 3 syskon med respektive samt syskonens föräldrar, samlas upp för att fira föräldrarnas bröllopsdag i föräldrarnas hus ute på vischan. Strax efter skymningen lagt sig över den idylliska boningen inser familjen snabbt att de är under attack. En liten grupp maskbärande mördare är ute efter dem och resten av filmen får vi bevittna en mardrömslik kamp om överlevnad…

När väl terrorn har brutit ut berättas allt i realtid, ett skräckfilmsformat som är bekant sedan tidigare. Jag tänker framförallt på två filmer som överglänser denna, Them (2006) och Eden Lake (2008).

Första halvan av You’re Next är både spännande och obehaglig. Det känns innovativt och lovande, MEN (det är allt för många ”men” när det kommer till skräckfilm) det går snabbt utför. Trots en del överraskningar och några bisarra skämt känns den andra halvan tråkigt, repetitivt och oinspirerad. Även om det finns en och annan halvt som halvt oväntad tvist i den annars så linjära storyn är den slutliga förklaringen på mördarnas blodtörst lam och inte alls särskilt trovärdig. Brist på trovärdighet i skräckfilm brukar inte vara något direkt problem men eftersom You’re Next hela tiden strävar en autentisk realistisk atmosfär känns slutklämmen misslyckad och som ett stort ”aha.. ska jag verkligen köpa det där?”.

Jag har inget emot att det konstanta återvändandet av gamla trick i skräckfilmsgenren, men då måste det också kännas nödvändigt att göra så. Det måste kännas skrämmande eller åtminstone underhållande nog.

Vad tyckte du om ”You’re Next” 2.5 i betyg

About Eric Diedrichs 815 Articles
Ansvarig utgivare, chefredaktör och medgrundare av FIlmtopp.se. Oavsett om du håller med om vad jag skriver eller inte, kommentera gärna. Det finns alltid nya infallsvinklar att diskutera film med.