• Animerat
02 december 2019 kl. 16:12
    Chris Buck och Jennifer Lee
    Jennifer Lee
    Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff m.fl.

Frozen

Elsa är född med en magisk kraft att skapa och styra snö och is. Magin blir starkare med åldern och när Elsa råkar skada sin lillasyster Anna allvarligt när de leker bestämmer sig föräldrarna för att låsa in Elsa på hennes rum i familjens slott. Hennes syster väljer att stanna hos henne och vänta tålmodigt på att hon ska komma ut och umgås med henne igen. Lillasyster Anna har inget minne kvar av olyckan och kommer inte heller får reda på något förrän många år senare när det är dags för Elsas kröning.

Under kröningen tvingas Elsa ut ur sitt rum och delta i den stora festen. Anna är överlycklig för att få träffa sin älskade syster igen men snart visar det sig att Elsa fortfarande inte har lärt sig kontrollera sina krafter. Det ena leder till det andra och en förtvivlad Elsa förvisar sig själv till exil i ett isslott uppe bland de ödsliga snötäckta bergen. Anna bestämmer sig snart för att själv hämta sin syster. Men kommer hon klara sig där ute i skogen, hon som knappt har lämnat slottets väggar?

Kan börja med att säga att den geniala teasern är betydligt roligare och mer fantasifull än vad själva filmen är. Den utlovar animerad film till kvalitén av Pixars tidigare mästerverk. Frost är absolut ingen dålig film, men den är inte heller särskilt bra – och den är absolut inte i närheten varken så pass rolig, innovativ eller lekfull som teasern.

På plussidan bjuder Frost på flera bra karaktärer, som den roliga och älskvärda hjältinnan Anna, den optimistiske och värmetokige (!) snögubben Olaf, charmige issäljaren Kristoff och Kristoffs trogna ren Sven. På minussidan är filmens sångnumren tråkiga, långa och många. Sämst är Let it go som ironiskt nog belönades med en Oscar. Den låter som en pampig regelrätt och fruktansvärt tråkig schlagerdänga. Dessutom är berättelsen ganska dåligt berättad och en hel del känns ologiskt inom ramarna för filmens egen logik. Det är varken spännande eller nytt.

Nu låter det som om jag totalt dissar Frost, så är inte fallet. Den var småkul och bitvis väldigt charmig. Men jag hade förväntat mig betydligt mer än så.

Vad tyckte du om Frost?