02 december 2019 kl. 17:12

"America Hustle" lyckas inte riktigt övertyga.

David O'Russel
    Eric Warren Singer, David O. Russell
    Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence m.fl.
Amy Adams, Bradley Cooper, Jeremy Renner, Christian Bale och Jennifer Lawrence får vid varandra i "American Hustle".

David O'Russels förra film Silver Linings Playbook var makalöst underhållande och jag höll den som en av årets favoritfilmer 2013. Den var charmig och rolig med enastående karaktärer. Alltså har jag minst sagt höga förväntningar när jag skulle se hans nya tiofaldigt Oscarsnominerade film American Hustle.

American Hustle handlar om ett par "fifflare" som åker fast av FBI och i utbyte mot frihet ska de sätta dit fyra andra fifflare. På vägen stöter de ihop med maktfulla aktieägare och maffian. Den skicklige och manipulative Irving (Christian Bale) som hålls i koppel av den flippade agenten Richie (Bradley Cooper) som väntar på sitt genombrott är tillsammans med Sydney (Amy Adams) och Rosalyn (Jennifer Lawrence) en dynamisk kvadrat som gör vad som krävs för sitt eget bästa även om de måste gå bakom varandras ryggar.

"American Hustle" är bra rakt igenom och den levererar fantastiska skådespelarprestationer vilket gör den underhållande. Mer underhållande än filmens utfall. Storyn saknar dessvärre kött på benen i andra halvan av dess händelseförlopp. Jag tycker att American Hustle behöver fler vändpunkter som verkligen greppar tag i mig. Det fanns tecken på det med nyckelscener som är väl utförda. Fast jag var ändå allt för avspänd under två och en halv timme. Till min besvikelse kände jag att American Hustle hela tiden byggde upp för någonting som inte riktigt dök upp för att få mig på helspänn.

Hur bra var skådespelarna?

Med tanke på att filmens alla fyra drivande huvudkaraktärer också ledde till fyra Oscarsnomineringar, bästa manliga huvudroll (Christian Bale), bästa kvinnliga huvudroll (Amy Adams), bästa manliga biroll (Bradley Cooper) och bästa kvinnliga biroll (Jennifer Lawrence) tycker vi på filmtopp att det känns rätt att diskutera skådespelarnas insatser.

Christian Bale

Christian Bale bjuder inte bara på en stadig välgödd kagge och fantastisk överkamning, han gör också ett säkert och bra porträtt. Ibland känns det lite väl mycket på rutin och frågan om Oscarsnomineringen mer handlar om ekonomiska resurser vaknar till liv, men stundom skiner hans briljans igenom och Christian Bale lyckas beröra, intressera och charma.

Amy Adams

Amy Adams visar ännu en gång att hon är ett av branschens säkraste kort. Hon briljerar från första till sista scen. Extra kul att se en så pass ledande kvinnlig sidekick, hon känns som den största bluffmakaren i det här gänget. Det är svårt att veta vem och om hon ska blåsa någon. Det är till och med svårt att veta om hon någonsin känner det vi tror att hon känner.

Bradley Cooper

Bradley Cooper bjuder på en stabil insats men övergläns av hans motspelare. Hans roll känns som en direkt fortsättning av hans Oscarsnominerade karaktär i Silver Linings Playbook. Det är en kul karaktär, men den funkade bättre i förra filmen. Cooper bjuder ändå på en hel del skratt och det finns nog ingen som kan göra en stirrig, känslomässigt instabil, passionerad "Cooper" bättre.

Jennifer Lawrence

Jennifer Lawrence gör en underbar tolkning som Irvings, milt sagt, komplicerade fru och hennes biroll lyfter varenda scen i filmen hon är med i. Det är en tacksam men avancerad roll som låter Lawrence spela på hela sitt känsloregister och lyckas vara både komisk, tragikomisk och hjärtskärande tragisk. Lawrence fortsätter att vara en av vår tids mest lovande filmstjärnor. Skulle inte förvåna mig ett dugg om hon får gå hem med sin andra statyett i mars.

Vad tyckte du om "American Hustle"?