The Deuce (2017)

Uppdaterad 05 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 15 juli 2017 kl. 19:07

Mångfacetterade karaktärer i 70-talets sexhandel på Times Square

"The Deuce" skildrar sexhandeln och runt Times Square på 70-talet. Som så många andra serier är det nästan ett tidsdokument, fyllt av intressanta och mångfacetterade karaktärer.

George Pelecanos, David Simon (skapare)
    James Franco, Maggie Gyllenhaal, Gary Carr, Margarita Levieva, Emily Meade, Dominique Fishback m.fl.

Pilotavsnitt brukar som oftast presentera seriens karaktärer tidigt och tydligt. Nu för tiden, när streamingen gör det betydligt enklare att följa serier (åskådaren riskerar inte att missa ett avsnitt), har utvecklingen gått till långt mer komplexa serier där det kan ta säsonger innan vi lär känna en karaktär helt.

Det finns, så klart, fortfarande serier som kör på det gamla hederliga "Veckans-fall-receptet", exempelvis Hawaii Five-0 och The Blacklist. De mest populära serierna är dock de där vi får följa en eller ett par karaktärer vars liv förändras radikalt, som Breaking Bad och Fargo. The Deuce tillhör dock en annan grupp av serier, där vi får följa ett antal karaktärers vardag och där karaktärerna är mer centrala än händelserna och där de förändringar som sker är små men betydelsefulla.

James Franco och Maggie Gyllenhaal i The Deuce

Året är 1971 och skådeplatsen är främst Times Square med omnejd. Den hårt arbetande Vincent (Franco) har en riktigt jobbig vecka. Först blir han nedslagen. Sedan besöks han av sin tvillingbrors lånehaj, som kräver honom på pengar. Slutligen lämnar han sin fru. Dessa olika förändringar i hans liv verkar dock bara ge honom förnyad kraft att söka framgång med den bar han sköter.

Vi får även följa ett antal prostituerade kvinnor och deras hallickar. Den hallick som tillägnas mest tid är Cece (Carr). Vi får se honom plocka upp tjejen som, bokstavligt talat, precis klev av bussen och göra henne till en av sina flickor. Flickans namn är Lori (Meade) och hon kommer från Minnesota. Hon är dock långt mer världsvan än man först kan tro. Candy (Gyllenhaal) är en prostituerad kvinna som finner stolthet i att inte ha någon hallick.

Först kan det tyckas vara lite lustigt hur klyschiga hallickarna ser ut. Men jag misstänker att hallickar verkligen klädde sig som en korsning mellan Austin Powers och Sherlock Holmes på 70-talet. Som de flesta välskrivna serier av det här slaget, är utseendet dock inte det enda som definierar dessa karaktärer. De har ofta mer djup än man först ser.

Cece är en munvig och sansad affärsman. Visst är han manipulativ, men han ger uttryck av att vara är en ambitiös man; det hade inte spelat någon roll om han sålde LP-skivor eller sex. Detta blir väldigt tydligt i en scen där han skadar en av sina flickor, som inte vill jobba i regnet. Han är brutal och beräknande när han skär henne på en plats som inte kommer att synas. När han går därifrån ser han dock varken arg eller bestört ut över vad han gjort. För honom är det bara business.

Franco spelar ett par tvillingbröder. Frankie är spelmissbrukaren som är skyldig så mycket pengar att lånehajarna börjar söka upp hans tvillingbror. Detta är bara en av motivationerna för Vincent att anstränga sig mer och hitta nya infallsvinklar till framgång. I första avsnittet är han huvudkaraktären. Han rör sig i sexhandelns periferi, men det antyds att han kanske kommer att ge sig in i leken inom en snar framtid.

Franco är det mest kända namnet i rollistan och han presterar utmärkt i pilotavsnittet. Men det är tydligt att detta första avsnitt bara är ämnat att presentera karaktärens utgångsläge för att utveckla honom i senare avsnitt. Att det vi får se inte är så där jätteintressant i sig, gör dock skildringen av karaktären till pilotavsnittets svagaste aspekt. Detsamma kan sägas om Gyllenhaals karaktär, som får en väldigt utförlig, men inte vidare intressant, presentation.

I pilotavsnittet av The Deuce är det de små detaljerna som är bäst. Studenten Abby (Levieva) ligger med sin professor och köper droger med sina vänner. Sedan grips hon. Under hela denna process känns det som att hon inte passar in. Hon trivs uppenbarligen inte i universitetsmiljön och känns malplacerad bland de andra karaktärerna, som alla rör sig i och runt sexhandeln på Times Square. Det är inte förrän hon träffar Vincent och har en intelligent konversation med honom som hon blir intressant. Och då blir hon riktigt intressant. Hon kritiserar Vincent för att ha klätt upp servitriserna i kläder som gör det enklare att objektifiera dem. Trots detta är det först när hon pratar med Vincent som vi får se henne slappna av och verka trivas.

Dominique Fishback som Darlene i The Decue

Bäst i första avsnittet är Dominique Fishback, som spelar den prostituerade kvinnan Darlene. Det är rätt fantastiskt att se hur Fishback lyckas porträttera en luttrad prostituerad kvinna som samtidigt är sårbar. Detta exemplifieras bäst i en scen där hon sitter och tittar på en film med en torsk. Filmen rör henne till tårar och får henne att se långt mänskligare ut än vad som kanske är bekvämt att se en sådan karaktär vara. När torsken sedan säger att han bara ville kolla på film med henne, ber hon om mer betalt, eftersom hon varit borta så länge. Så först är hon sårbar och sedan är hon manipulativ.

En TV-serie som ska handla om prostitution och pornografi runt Times Square på 70-talet kommer onekligen att innehålla en hel del sexscener och ännu mer objektifiering av kvinnor. Och det gör The Deuce. Samtidigt är det de kvinnliga karaktärerna i The Deuce som är mest mångfacetterade och därmed mest intressanta. Trots att pilotavsnittet, till stor del, används för att presentera karaktärer för oss, ger det likväl mersmak. För det kommer att bli intressant att se om Vincent kan lyckas, om Abby kommer att hitta sin väg och om Darlene kommer att kunna behålla sin sårbarhet.

Bäst: Dominique Fishback