Heartstone

Heartstone (2016)

• 2 tim 9 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 30 juni 2017 kl. 08:06

Scope 100 är ett projekt där 100 utvalda personer röstar fram vilken film av sju bidrag som ska släppas på svenska biografer. Årets vinnare blev den isländska filmen Heartstone, vilket innebär att den 30:e juni går den upp på svenska biografer. Det är årets andra isländska film som vi rekommenderar som ett utmärkt filmtips, om du är sugen på bra dramafilm.

Guðmundur Arnar Guðmundsson
    Guðmundur Arnar Guðmundsson
    Baldur Einarsson, Blӕr Hinriksson, Diljá Valsdóttir m.fl.
Thor och Kristjan springer över ett fält.

På de vidsträckta isländska vidderna utspelar sig ett till synes småskaligt drama, åtminstone sett utifrån. För de som befinner sig i händelsernas centrum är det dock allt annat än småskaligt. För Thor och Kristjan är detta den viktigaste tiden i deras liv, som till stor del kommer att definiera dem som människor längre fram i livet. De två bästa vännerna är på väg in i tonåren och allt vad det betyder. De bekymmersfria åren som barn är förbi och när de dessutom upptäcker att de har känslor för varandra, mer än vänskapliga, försvåras deras situation ytterligare. Speciellt eftersom ingen av dem riktigt vågar bejaka känslorna, varken för varandra eller offentligt.

Det har kommit en hel del isländska filmer de senaste åren som alla har varit lågmälda draman med människan i fokus. Några exempel på detta är Bland män och får, Metalhead och Om hästar och män. Guðmundur Arnar Guðmundssons nya film Heartstone kan definitivt placeras i samma fack som ovan nämnda exempel. Filmen zoomar in på ett litet samhälle på Island och dess invånare vars vardagsbekymmer vid första anblick kan verka obetydliga. Under filmens gång kommer jag som åskådare emellertid så pass nära huvudkaraktärerna att deras prövningar i livet känns lika omvälvande för mig som för dem.

Heartstone är ett väldigt närgånget och utlämnande porträtt av huvudkaraktärerna Thor och Kristjan. Skådespelarna Baldur Einarsson och Blӕr Hinriksson hanterar detta på ett oklanderligt sätt. Det är imponerande hur de emellanåt förmedlar starka känslor med mycket små medel, såsom utbyte av blickar och förändringar i kroppsspråk.

Det är något visst med det isländska landskapet. Förutsättningarna finns minst sagt där för att göra en estetiskt vacker film och där har vi också en gemensam nämnare för de filmer som landet producerat på den senaste tiden. De ser alla väldigt bra ut, inklusive Heartstone.