Filmtopp Admin
Uppdaterad 19 januari 2020 kl. 16:01 | Publicerad 14 januari 2017 kl. 11:01
    Trygve Allister Diesen, Lucky McKee
    Stephen Susco
    Brian Cox, Tom Sizemore, Noel Fisher, Kim Dickens m.fl.

red

Den här recensionen är egentligen en rekommendation på en film som jag anser är något av en bortglömd pärla som troligtvis gått många förbi. Filmen i fråga går under originaltiteln Red men har i Sverige blivit omdöpt till Redemption – uppgörelsen, och jag kommer fortsättningsvis benämna den enligt förstnämnda. Red hade en småskalig och begränsad premiär 2008 och visades endast på två biografer i USA för att kort därefter släppas på DVD, något som bidragit till att få hört talas om den.

Historien tar sin början hos en äldre man som heter Avery Ludlow och hans 14 år gamla hund, Red. Avery är änkeman sedan en tragisk händelse tog hans fru och två söner ifrån honom och Red, som var en gåva från hans fru, är hans enda sällskap. En dag när Avery är nere vid ån och fiskar med Red tätt vid sin sida, anländer tre tonårspojkar till platsen och situationen tar en otäck vändning som slutar med att Red blir brutalt ihjälskjuten av en av pojkarna för nöjets skull. Förkrossad och hämndlysten begraver Avery sin käraste vän och bestämmer sig för att söka rättvisa.

Premissen är av välbekant koncept och är på intet sätt nyskapande men fungerar trots det mycket väl. En stor anledning till detta stavas Brian Cox. Cox levererar ett oerhört starkt och personligt porträtt som den ensamme Avery vars kamp för upprättelse blir mer trovärdig och lätt att relatera till tack vare den fina skådespelarinsatsen. Smärtan han går igenom är kännbar och den ilska som uppstår i mötet med rättsväsendet likaså.

Red är på många sätt en anspråkslös film som vill berätta sin historia med enkla medel men som vinner i kraft på att göra just det då historien i sig inte behöver förmedlas som storslagen eller grandios för att lyckas. Det går att hävda att Red är en film om vänskap eller hämnd, men snarare är det en berättelse om en mans sökande efter rättvisa i en värld som varit allt annat än rättvis. Är du ute efter en film med hjärta, sorg och spänning så är detta en film som är väl värd din tid.