Bull

Bull (2016-)

• 23 x 60 min
Uppdaterad 19 februari 2020 kl. 10:02 | Publicerad 10 oktober 2016 kl. 20:10

Bull gör intåg på den svenska TV-marknaden!

Imorgon (11/10) kl. 21.55 har den nya TV-serien Bull premiär hos FOX Sverige. Den nya serien är löst baserad på Dr. Phil McGraws tidigare arbete som framgångsrik rättegångskonsult. Dr. Phil är idag för oss svenskar framförallt känd som TV-psykologen vars program aldrig tycks vara mer än 2 timmar bort på någon av de kanaler du vanligtvis zappar förbi. I USA lyckades han dessförinnan analysera juryn i olika rättegångar som framgångsrik rättegångskonsult för att förutse hur de skulle komma att sluta.

Paul Attanasio, Phil McGraw (skapare)
    Michael Weatherly, Freddy Rodriguez, Geneva Carr m.fl.

Dr. Jason Bull är vår huvudkaraktär och spelas av Michael Weatherly, mest känd för sin roll som den snabbtänkte NCIS-agenten Anthony DiNozzo i över 300 NCIS: Naval Criminal Investigative Service-avsnitt.

Med åtminstone 150 NCIS-avsnitt i ryggen för egen del inser jag snabbt att de som följer Michael Weatherlys arbete som agent och gillat vad de sett där kommer att uppskatta vad han uträttar i Bull. Det är samma typ av snabba humoristiska ordväxlingar i båda serierna och Michael Weatherly har definitvt inga problem på den fronten. Nu menar jag däremot inte att Bull på något sätt är en komedi, utan bara att karaktären även här ska vara snabbtänkt och aldrig låter en väl vald, men svidande kommentar, gå osagd.

Phil McGraw är själv med som skapare till serien och kommer sannolikt med sitt dokumenterande kunnande att kunna bidra med ett gäng spännande fall. Avsnitten är åtminstone i säsongens inledande två avsnitt uppbyggd enligt receptet ”ett fall per avsnitt”. Ett brott av något slag begås och får stor medial spridning och väcker Bulls intresse av olika anledningar vilket leder till att han erbjuder sina tjänster som jury-viskare. Med sitt team, mängder av datorer, algoritmer, låtsas-rättegångar och en spöklik intuition så kan han helt enkelt, på förhand, ta reda på juryns utfall.

Vad tycker jag då om allt det här? För några veckor sedan delade jag med mig av en lista över de serier som jag tyckte mig se mest potential i under hösten. Bull tog sig in på den listan, för min del på grund av att jag har en svaghet för amerikanska rättegångsserier. The Practice, Boston Legal och The Good Wife är exempel på några av dessa fantastiska serier. Bull är något helt annat och med Dr. Phil McGraw inblandad är det kanske inte så konstigt att det i Bull blivit ett högre fokus på den psykologiska delen.

Under de inledande avsnitten introduceras fortfarande seriens karaktärer och upplägg men det står redan klart att Bull är en serie som är gjord för att tilltala den stora massan TV-tittare. Det är en god och okomplicerad underhållning med tydlig början och slut i varje avsnitt. Inget fel med det. Jag tycker definitivt att du ska ge serien en chans och tror att de flesta som gör det kommer att stanna kvar och se några avsnitt till - sen får vi se hur väl serien utvecklas framöver.