Luke Cage (säsong 1)

• Action, Drama
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 08:12 | Publicerad 05 oktober 2016 kl. 16:10

"Luke Cage" är äntligen här!

Mike Colter, Misty Knight, Rosario Dawson, Alfre Woodard m.fl.
Mike Colter som Luke Cage. Foto: Netflix.

Det går inte att förneka att Netflix hittat en guldkantad saffransgruva i sitt samarbete med Marvel. Deras seriesatsningar har varit mörka, välgjorda och spännande med skurkar bättre än i stort sätt alla Marvel-filmer (Loki undantaget som bekräftar regeln?). Luke Cage (Mike Colter) introducerades redan under Jessica Jones-säsongen i november förra året och lyckades där vara en av de mest intressanta karaktärerna. Peppen inför Lukes egna säsong har varit enorm av flera anledningar.

• Samtliga tidigare Netflix Marvel-säsonger har varit med beröm godkända.

• Vi fick provsmaka på Luke Cage i Jessica Jones och gillade vad vi såg.

• Problemen med #OscarSoWhite i filmvärlden och faktumet att flera afroamerikanska pojkar/män har skjutits ihjäl av polis i USA under de senaste åren har fått många att titta åt Netflix och Luke Cage-produktionen med hopp om en bättre morgondag.

Under helgen har intresset för den nya säsongen varit så hög att hashtagen #LukeCageBrokeNetflix växte fram när det helt enkelt inte gick att se några avsnitt i USA och UK under en period på grund av det höga trycket. Frågan är däremot om Luke Cage levt upp till förhoppningarna? Tyvärr räcker säsongen inte hela vägen fram för mig den här gången. Den första halvan är väldigt lovande medan den andra halvan som är den du som tittare kommer ha färskast i minne är tyvärr allt annat än spännande och intressant. En lovande skurk byts ut mot en tråkig, förutsägbarheten är större än normalt och i slutändan sitter jag framför skärmen och inser att det inte blir bättre än lovande.

Mina problem är framförallt med själva storyn och inte med de olika skådespelarnas insatser vilka jag överlag trots allt gillade väldigt mycket. Däremot saknade jag fightingscenerna från Daredevil och den psykologiska spänningen från Jessica Jones. Jag blir aldrig riktigt tagen av någon scen men har heller inte något specifikt att anmärka på.

Alfre Woodard spelar Mariah Dillard som har en av de ledande rollerna under säsongen och även en av de största karaktärsutvecklingarna. Förvirrande nog spelar Alfre Woodard även Miriam i Captain America: Civil War (2016) där hon är en av de som förlorat ett barn på grund av superhjältarnas agerande. Anledningen att detta förvirrade mig är att de envisas, i varje Marvel-säsong på Netflix hittills, att referera till händelser som utspelat sig i olika Marvel-filmer. Ni som förväntat er att Alfre Woodards båda karaktärer i Marvels film respektive TV-universum kan med andra ord bara bortse från detta. Faktumet att hon förlorat ett barn och därför givit sig in i politiken, som jag fick för mig, är med andra ord helt fel. Nog om detta!

Den gemensamma nämnaren i Marvels olika Netflixsatsningar är den fantastiska skådespelerskan, Rosario Dawson, som spelar Claire Temple. Sjuksköterskan, Claire, har dykt upp i båda Daredevil-säsongerna, Jessica Jones och nu även Luke Cage - utan hennes goda hjärta och förmåga att läka de superskadade så hade vi inte haft många superhjältar kvar i New Yorks närområde. Jag har själv inte läst några av de comic books de olika serierna är baserade på, men här kommer en ren gissning: Det känns onekligen som att den sammankallande kraften kommer att bli Claire Temple - när det väl är dags för Netflix serieversion av Marvel-filmernas "Avengers", The Defenders, där alla Marvelhjältarna hos Netflix ska samsas i en gemensam brottsbekämpande säsong.

Nu har jag möjligtvis låtit en aning mer negativ än jag först hade för avsikt att göra. Jämfört med de allra flesta TV-serier som finns att välja på idag står sig trots allt Luke Cage fortfarande väldigt väl. Vi har nåt en punkt där de olika Marvelserierna hos Netflix alltid kommer att ställas mot varandra och jämföras på olika sätt på grund av att de hör ihop. Under säsongens gång känner jag aldrig att jag hellre skulle ha gjort något annat, det är bra skådespel, härlig musik och snygga miljöer som i de allra flesta fall ändå når upp till en 4/5 nivå. Det som skiljer Luke Cage från sina föregångare är att där dem givit mig några få avsnitt på en 5/5 nivå har jag istället här fått enstaka dippar till 3,5/5. Mitt sammantagna betyg blir därför: