Ronaldo

Ronaldo (2015)

• 1 tim 42 min
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 12 november 2015 kl. 18:11
    Anthony Wonke
    Cristiano Ronaldo, Maria Dolores Dos, Jorge Mendes m.fl.

I ett montage får vi se de gånger Barcelonaspelaren Lionel Messi och Real Madridspelaren Cristiano Ronaldo vunnit Ballon dO'r, priset som världens bästa fotbollsspelare. De två giganternas relation till varandra är speciell och Ronaldo själv menar att deras rivalitet gör de båda bättre, och att vara just bättre än alla andra är det som driver Ronaldo.

Vinnarskallen berättar om smärtan av att se Messi kamma hem priset fyra gånger i rad och att han aldrig mer trodde att han skulle stå uppe på samma podium igen. Du som följer dem vet om att Ronaldo motbevisat sig själv och avståndet till Messi nu tätnat med 3-4. Dokumentären leder oss på Ronaldos resa dit och fokus ligger på hans bästa klubblagssäsong i karriären, 2014/15.

Ronaldo

Många undrar över hur det är att vara professionell fotbollsspelare idag och i filmen får vi en inblick i hur det är att vara den bästa, både på och utanför gräsplanen. På jobbet är Ronaldo kaxig men hemma finns en ödmjuk sida hos honom, som många inte trodde fanns. Hans familj har genomgått tuffa perioder eftersom både hans far och bror var alkoholister och hans mor, Maria Dolores Dos, ofta blev slagen i hemmet.

Med sina framgångar har Ronaldo reparerat och förenat sin familj som nu alla stöttar varandra. Filmen lägger även tid på att visa Ronaldo och hans sons väl fungerande relation, något jag tror är viktigt för Ronaldo med tanke på mediahärvan 2010, när han berättade om "Jr":s födsel utan att berätta om vem hans mor är.

Ronaldo är den första långfilmsdokumentären om spelaren och till sin dokumentär har Wonke fått tillgång till exklusivt bildmaterial. Det samlade materialet består av olika videosnuttar med allt från Ronaldo som liten grabb till jublande storstjärna i det portugisiska landslagets omklädningsrum.

Fotot är vackert och filmen har ett härligt driv och vågar förföra publiken med en rå klippning. Dokumentären är drygt nittio minuter lång men känns betydligt kortare.

Ibland känns dokumentären alltför arrangerad med vad som görs och sägs. Exempelvis får vi inte se intervjupersonerna eller höra frågor som ställs dem, vilket dessvärre tar bort en del av äktheten i berättelsen. Även Ronaldos berättarröst känns regisserad och inövad. Ronaldo är en bra film, men den kvalar tyvärr inte in på vår lista över årets bästa filmer.

Bäst: Fotboll väcker många känslor och dokumentären lyckas kittla fram de mesta.