Minirecension: Wet Hot American Summer: First Day of Camp (2015-)

Uppdaterad 12 februari 2020 kl. 12:02 | Publicerad 28 juli 2015 kl. 16:07

Har du hunnit se storstjärnorna i serien än?

Innan de blev stjärnorna de är idag medverkade skådespelarna storskådisarna Cooper, Phoeler, Banks, Meloni, Garofolo och Rudd i filmen Wet Hot American Summer (2001). Nu återvänder många av dem i serien med (delvis) samma namn.

Titel: Wet Hot American Summer: First Day of Camp (2015-)

Skapare: David Wain och Michael Showalter

Med: Bradley Cooper, Amy Poehler, Elizabeth Banks m.fl.

Genre: Komedi

Innan de blev stjärnorna de är idag medverkade skådespelarna Bradley Copper, Amy Phoeler, Elizabeth Banks, Christopher Meloni, Janeane Garofolo och Paul Rudd i filmen Wet Hot American Summer (2001). Filmen är en kultklassiker som handlar om ett gäng tonåringars sista dag på en lägerskola sommaren 1981. Kultstämpeln kom av att skådespelarna egentligen var allt för gamla för att spela sina sexton år gamla rollfigurer.

När filmens regissör David Wain återskapar Camp Firewood i den nya serien Wet Hot American Summer: First Day of Camp återförenas skådespelarna. I TV-serien kretsar handlingen istället i början av lägerskolan och åldersspannet mellan skådespelare och rollfigurer är nu verkligen absurt. Flera av skådespelarna har idag passerat fyrtioårsstrecket.

Serien berättar historier om hur bl.a. olika par från filmen blev tillsammans, hur krigsveteranen Gene verkligen blev kock och inte minst var den omtalade konservburken kom ifrån. Jag vill flagga för att humorn i Wet Hot American Summer: First Day of Camp är av den typ du antingen älskar eller hatar. Tittaren blir nämligen serverad en stor portion metahumor kryddad med härlig satir. Humorn i sig är ständigt överdriven och alla vitsar dras så pass långt att det blir roligt.

När filmen kom var den absurda metahumorn någonting friskt och annorlunda och i serien försöker Wain och Showalter att leverera samma komik, något som inte fungerar lika bra då humorn är alltför vanlig idag. Många av skämten i serien tillför alltså ingenting nytt och är, i mitt tycke, verkligen tråkiga. Enligt Wain är serien skriven med förhoppningen om att den också kan rikta sig till en publik som inte sett filmen, men jag tror definitivt att det är roligare om du har koll på vad som händer i filmen eftersom många skämt i serien refererar till den. Om du inte har sett filmen kan flera poänger gå förlorade och vissa scener falla platta.

Trots att seriens humor inte alltid är skarp finns det stunder då den är väldigt underhållande och det är kul att se hur Netflix tar upp kampen på allvar med HBO. Wet Hot American Summer: First Day of Camp har premiär den 31/7.

Recensionen är baserad på de sex av de åtta episoderna.

betyg_3