Wayward Pines (2015-)

• 10 x 60 min
  • Thriller
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 09 juli 2015 kl. 16:07
    Chad Hodge (skapare)
    Matt Dillon, Carla Gugino, Juliette Lewis m.fl.

Ethan Burke (Matt Dillon) är en hemlig agent på uppdraget att hitta två försvunna kollegor. Under sin jakt hamnar han i den lilla staden Wayward Pines där ingenting är som det verkar. Var invånarna än befinner sig finns det alltid någon som ser och hör allt de säger och gör. Burkes tillvaro tar en vändning och det som skulle vara en vanlig dag på jobbet blir istället en kamp om att fly undan Wayward Pines vid liv och att återförenas med hans familj.

Efter de två dunderflopparna The Last Airbender och After Earth är regissören M. Night Shayamalan tillbaka i regissörstolen men nu endast för pilotavsnittet.  Annars ägnar han sig den här gången åt att vara exekutiv producent. Och även om hans position främst går ut på att sköta det ekonomiska, är det genomgående lätt att känna hans närvaro och påverkan i serien. Shayamalam är nämligen känd för att föra in krafter från en annan värld till jorden. Han försöker sig också gärna på snygga twistar, något det finns det gott om i Wayward Pines.

Poster på ensemblen till "Wayward Pines"

Serien för tankarna tillbaka till J.J. Abrams mysteriedrivna tv-serie Lost (2004-2010) med likheten att ju närmre "strandsatte" Burke kommer att lämna Wayward Pines, desto större upptäckter i form av hinder gör han.

Enligt mig är Hodges serie speciell eftersom att jag aldrig riktigt blir bekväm med dess universum då det för nästan varje avsnitt avlöjas en ny, stor sanning som förändrar matchbilden för Burkes. Jag minns att jag till en början var tveksam till om serien skulle kunna ha en andra säsong men nu, efter sju avsnitt, ser jag inga begränsningar för hur många säsonger Hodge och Co. skulle kunna göra. Men jag hoppas att de kan löpa linan ut och inte gör samma misstag som Abrams gjorde med Lost, att saker och ting blir mer komplicerade än vad de behöver vara.

Bäst: Serien har en otrolig framfart! Till skillnad från populära serier som Game of Thrones och True Detective är det spännande redan från första minuten. Det är dessutom riktigt kul att se Dillon tillbaka som huvudrollsinnehavare.

För fler recensioner, listor och nyheter, följ Filmtopp.se på facebook och twitter.