• 2 tim 4 min
  • Action/äventyr
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 10 juni 2015 kl. 17:06
    Colin Trevorrow
    Rick Jaffa, Amanda Silver, Colin Trevorrow, Derek Connolly
    Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ty Simpkins, Nick Robinson, Vincent D’Onofrio m.fl.

Glöm Jurassic Park två och tre, Jurassic World utspelas tjugotvå år efter John Hammond öppnade portarna till sin dinosauriepark i första filmen. Vad som hände i uppföljarna är som bortblåst. Parken har återuppbyggts och blivit en enorm turistattraktion med över tjugotusen besökare dagligen. För att bemöta besökarnas allt högra krav på upplevelser behöver parken, som vilken nöjespark som helst, kontinuerligt förnya utbudet. Men vad finns att göra när allt moder natur har att erbjuda redan har serverats för den flyktiga publiken?

Enligt forskarteamet är svaret på frågan att leka gud. I labbet har det jobbats fram en helt ny dinosaurieart gjord på en cocktail av det läskigaste och galnaste från vår förhistoriska tid. Kommer alla säkerhetsåtgärderna parken har tagit till att täcka för att hålla monstret under kontroll? Experten, som ska besvara frågan, är velociraptor-tränaren Owen (Pratt).

Parkens operativa chef, Claire (Dallas Howard), ställer sig frågande till Owens expertishjälp. Medan Owen respekterar dinosaurierna och ser dem som likvärdiga ser Claire dem som siffror och turistlockbeten. Kan de lära sig något av varandra under äventyrets gång? Mitt uppe i projektet kommer Claires systerbarn Gray och Zach (Simpkins och Robinson) på besök som inte har träffat sin moster på sju år. Som det snart kommer att visa sig var inte tajmingen den bästa?

JURASSIC-WORLD

Som tittare märks det snabbt att Jurassic World inte är särskilt nyskapande. I ärlighetens namn är manuset ganska tunt. Sakta men säkert och utan större förkunskap kan tittaren bocka av klyscha efter klyscha. Detta räddas dock av starka skådespelarinsatser och en del spännande actionscener. Att Bryce Dallas Howard är här för att stanna visste vi redan, men Chris Pratt får ännu en gång visa att han kan hantera både action, dramatik och komik med bravur.

Det märks att Steven Spielberg har övervakat projektet noga. I filmen finns en hel del referenser till den första Jurassic Park-filmen och ibland lyckas Jurassic World snudda vid första filmens charm. Tyvärr svajar kvalitetsnivån kraftigt under stora delar av filmen. Delvis beror det på övertydlig smygreklam och logiska brister men huvudsakligen är det filmens förutsägbarhet som drar ner helhetsintrycket.

I det stora hela är Jurassic World en underhållande film som hade potentiell att bli riktigt bra om mer pengar hade lagt på manusarbetet istället för de onödiga 3D-effekterna.

PS: Hur osmakligt är det inte att mata en vattendinosaurie med vithaj i en av parkens undervattensattraktioner, när vithajens utrotningsfråga är på tapeten?