Intervju: Mikael Carlsson (filmmusiksproducent, körkompositör)

Mikael Carlsson_Fotor

Mikael Carlsson arbetar som filmmusiksproducent och körkompositör. Under åren har han arbetat med stora namn som Oscarsvinnaren Dario Marianelli (Försoning, V för Vendetta), Angelo Badalamenti (Twin Peaks, Blue Velvet) och Patrick Doyle (Donnie Brasco, Gosford Park) och med sitt bolag MovieScore Media gett ut närmare trehundra filmmusikskivor. Var finns det för utmaningar med att producera filmmusik i skivformat?

– Framförallt så måste musiken från en film presenteras på ett sett så att lyssnandet är intressant nog för att stå på egna ben, utan utan de bilder som musiken egentligen är komponerad för. Det kan betyda att olika musikstycken från filmen redigeras samman eller klipps isär och kanske läggs i en annorlunda ordning. Det redigerade materialet skickas sedan tillbaka till kompositören för godkännande innan skivan mastras. I ungefär samma veva görs arbetet med skivomslag och konvoluttext.

De flesta av oss vet hur filmmusik påverkar vårt helhetsintryck av en film, men hur ser Mikael som till så hög grad intresserar sig för filmmusik på musikens bidragskraft?

– Närvaron eller avsaknaden av musik påverkar filmupplevelsen väsentligt. Framförallt på det känslomässiga planet. Du kan uppleva en visuellt och narrativt neutral scen helt annorlunda beroende på vilken typ av musik som ackompanjerar den. Jag tror att alla som har provat att stänga av ljudet under en skräckfilm har märkt det.

Hur går det till när olika filmbolag anställer dig som filmmusiksproducent?

– Antingen hör ett filmbolag eller en kompositör av sig till mig eller så knyter jag själv en första kontakt när jag hittar en film som verkar intressant. Jag har hållit på med filmmusik i en eller annan form sedan 1992 och har ett väldigt stort kontaktnät bland filmkompositörer.

Även om Mikael Carlsson redan har gjort sig till ett etablerat namn i branschen så är han ständigt är på jakt efter nya talanger.

– Det är en slags skattjakt som alltid pågår. En av de riktigt spännande aspekterna med filmmusik är att det är de som skriver musiken som är stjärnorna. Så är det ju inte inom popmusiken och knappt i den klassiska världen heller där både dirigenter och solister är större stjärnor än kompositörerna. Inget gör mig gladare än att upptäcka en ny förmåga som kan tillföra något nytt och fräscht till filmmusiken!

Vet de som beställer filmusik alltid om vad de söker efter eller är det en process i sig?

– En del filmskapare vet precis vad de vill ha, andra inte. En kompositörs expertisområde är att skriva musik som kompletterar de redan existerande elementen i filmen, men duktiga regissörer har också en uppfattning om vilken roll musiken ska spela i scenernas berättande. Exempelvis kan en regissör välja att låta musiken ta större plats i vissa scener av dramaturgiska skäl. Inom filmmusik är det ganska vanligt med ”typecasting”, det vill säga att en kompositör blir känd för att vara särskilt duktig inom en viss genre. Det finns kompositörer som nästan bara gör komedier medan andra nästan bara håller på med skräck – ungefär på samma sätt som skådespelare fastnar i vissa fack.

Mikael har med sitt andra produktionsbolag Screamworks Records producerat åtskilliga skivor skräckfilmsmusik, men var kommer denna kärlek till skräckmusiken ifrån?

– Rent musikaliskt är skräckfilm en genre som är särskilt tillåtande när det gäller experimentell musik. Den modernistiska, atonala musiken som kom inom ”seriös” musik på 1900-talet har i mångt och mycket fått ett naturligt hem inom skräckfilmen, ibland mot tonsättarnas egen vilja. Penderecki hade aldrig för avsikt att hans musik skulle användas i Exorcisten, till exempel.

Du har jobbat en del i Spanien med att arrangerar filmmusik för konsertbruk, berätta!

– I Spanien har jag varit involverad i den internationella filmmusikfestivalen i Cordoba [Festival de Internacional de Música de Cine] som producent av tre symfoniska konserter årligen under de senaste åren. Förutom att sammanställa repertoarer har arbetet ibland innefattat att de facto arrangera musik från olika filmer för konserterna. Jag har bland annat jobbat för kompositören Marco Beltrami (World War Z, Scream, Die Hard-filmerna, I Robot, Hellboy) och gjort sviter från hans filmer för konsertbruk. Det är ett riktigt kul jobb. Just nu jobbar jag med att göra en ny konsertsvit ur Jerry Goldsmiths musik till Total Recall eftersom den filmen i år firar 25-årsjubileum.

Mikael Carlsson var också med och producerade Göteborgs Symfonikers hyllningskonsert till kompositören John Williams på hans 80-årsdag. Med tanke på all den odödliga filmmusik John Williams har komponerat under karriären t.ex. Star Wars, Schindlers List, Hajen och Indiana Jones så måste detta ha varit ett otroligt ärofyllt arbete för Mikael.

– Jag fick ansvara över repertoaren till konserten vilket förstås var ett jättekul jobb. Det blev stor succé med Darth Vader på besök och en entusiastisk publik som nynnade på Star Wars-temat i pausen. Jag gjorde också en liten insats som arrangör och kompletterade orkesterstämmorna till Jurassic Park med en körsats.

Med det tackar vi på Filmtopp.se Mikael Carlsson för den nya insikten i arbetet med filmmusik. Härnäst kommer vi att intervjua Thilda Rimsäter som studerar Writing for Film and Television i Hollywood North, Vancouver. Håll dig uppdaterad på Filmtopp.se!

 

Eric Diedrichs och Sebastian Håkansson

För fler recensioner, listor och nyheter, följ Filmtopp.se på facebook och twitter.

Eric Diedrichs

Ansvarig utgivare, chefredaktör och medgrundare av FIlmtopp.se. Oavsett om du håller med om vad jag skriver eller inte, kommentera gärna. Det finns alltid nya infallsvinklar att diskutera film med.

Latest posts by Eric Diedrichs (see all)

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Recension: We Are Still Here (2015) | Filmtopp.se

Comments are closed.

UA-71883076-1