• 2 tim 28 min
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 17:12 | Publicerad 21 mars 2015 kl. 16:03

Trippig deckare med briljant Joaquin Phoenix.

Paul Thomas Anderson
    Paul Thomas Anderson, Thomas Pynchon (Bok)
    Joaquin Phoenix, Katherine Waterston, Josh Brolin, Eric Roberts, Reese Witherspoon, Owen Wilson, Benicio Del Toro m.fl.

Joaquin Phoenix spelar privatdetektiven Larry ’Doc’ Sportello vars ex-flickvän Shasta (Waterston) försvinner spårlöst. Doc börjar snoka och förstår snart att detta är ett betydligt större fall än vad han någonsin kunnat föreställa sig. Kroniskt påtänd, paranoid och förvirrad försöker han lösa en gåta som involverar mord, korruption och flera lager lögner.

Även om historien i sig inte är särskilt rörig så är den medveten berättad på ett väldigt luddigt sätt. Förmodligen för att vi i publiken ska uppleva händelseutvecklingen på samma sätt som Doc gör. Vi ser allting med stenade ögon genom ett enda stort haschmoln och filmens logik följer därefter. Även om detta berättarmedel ger filmen en unik ton så tar det också udden av filmens emotionella spets och trubbar till spänningen med självaste deckargåtan.

Regissören Paul Thomas Anderson måste ha gjort ett fantastiskt manusarbete. Filmen är baserad på Thomas Pynchons legendariska bok Inherent Vice som många trodde skulle vara omöjlig att filmatisera. Frågan är om någon annan hade kunnat göra det lika snyggt som Anderson.

INHERENT VICE

Som vanligt när det kommer till Andersons filmer så är skådespelet i toppklass. Phoenix briljerar i sin roll. Han skiner med sin komik och lyckas vara rolig på riktigt, något som allt för få skådespelare lyckas med. Dessutom finns det en fin samling biroller. Vi får bland annat se Josh Brolin göra en perfekt insatts som den hippiehatande och stenhårde polismannen ”Bigfoot” som trots sitt förakt mot Doc samtidigt känner en stark samhörighet med honom.

Inherent Vice kommer inte falla alla i smaken. Berättandet är luddigt, skämten är grova, barnsliga och ofta sexistiska. Dessutom är filmen väldigt lång (2h 28min). När eftertexterna började att rulla så suckade personen bredvid mig högt ”This is the most terrible movie ever!” och långt innan dess hade minst en person lämnat salongen. Om du vill se filmen så förbered dig på en resa olikt allt annat. Släpp din egen logik och försök tänka som Doc istället, det blir så mycket roligare då. Inherent Vice är en krävande film, men det är också en upplevelse utöver det vanliga.