Filip och Fredrik presenterar Trevligt Folk (2015)

• 1 tim 40 min
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 14:03 | Publicerad 18 mars 2015 kl. 09:03

För att förena Borlänges svenskar och invandrare bildar entreprenören Patrik Andersson en förening som är tänkt att bli Somalias första Bandylandslag. Laget tränas av den legendariske bandyspelaren Per Fosshaug och konståkerskan Cia Embretsen.

Anders Helgeson, Karin af Klintberg
    Filip Hammar, Anders Helgeson, Karin af Klintberg, Fredrik Wikingsson

Tretusen av Borlänges fyrtiotusen invånare är somaliska immigranter. I förra årets riksdagsval fick Sverigedemokraterna där ett väljarstöd på arton procent. I TV-paret Filip och Fredriks dokumentär får vi en närmre insikt på situationen genom ett Vox Pop-kollage där Borlänges svenska medborgare intervjuas på gatan och yttrar sig bittert om invandringen. I filmen agerar Filip och Fredrik djävulens advokater när de efterfrågar motivering bakom svenskarnas lama fördomar mot somalierna.

Denna konfronterande utfrågning känns en aning påtvingad och jag misstänker att urplocket av svenskarnas nedlåtande svar, så som "de kommer hit och kastar sten", rent strategiskt har gått först i kö under klippningen av filmen för att förstärka känslan av somaliernas utanförskap. Men det gör inget, för annars finns det inget som vi behöver se. Och det är just det - vi behöver se Trevligt Folk eftersom den skildrar invandrarnas kamp att etablera sig i ett land med växande främlingsfientlighet.

filipfrekdrikt

Initiativtagaren Patrik Andersson, sambo med en invandrare, skapade det numera kända bandylaget som skulle bli ett intressant integrationsprojekt. Genom Anderssons kontaktnät får vi under filmens gång lära känna fantastiska birollsfigurer. Några roliga figurer hittar vi i tränaren Pelle Fosshaug, en före detta mittfältslegendar och vilde till bandyspelare samt den excentriske, asiatiska sponsorn Billy Tang.

Gång på gång pekar, fräser och hysteriskt häver Tang ur sig ordet "Bullshit". En scen när Andersson och Tang förhandlar om ett sponsoravtal är en sån scen du önskar att du kunde rama in som ett foto på väggen så att du i förbifarten enkelt kunde se om den och få dig ett garv. Jag skrattade så larvigt att personen bredvid mig inne på biosalongen var nära att behöva ingripa och magpumpa ut popcornen ur halsen på mig!

Men även om Tangs konsekventa betydelse är att ge humor till dokumentären och pengar till projektet, har han även ett gripande ögonblick när han inför en match ger det somaliska laget ett pep-talk och menar att spelarna på plan ska visa vad invandrare går för.

Genom dokumentärens gång får vi närmare följa lagmedlemmen Ahmed Hussein Abdi som lämnade kriget och sin familj där hemma för ett bättre liv i Sverige. Vi får följa Abdis kontinuerliga kontakt med hans mamma och det är ett starkt inlägg i filmen när Abdi, under en känsloladdad period för laget, ringer henne och jag känner verkligen deras otroliga saknad för varandra.

Trots att Sverige är ett land med blandade etniciteter är det vanligt att hamna innanför "vi och dem-ramen" där svenskar umgås med svenskar och invandrare med invandrare. Det som är fantastiskt med Trevligt Folk är att den förenar oss människor med olika bakgrunder och hudfärger. I en scen sjunger en rysk hejarklack för somalierna och menar att de är ett starkt folkslag, precis som vi.

Något jag verkligen gillar med filmen är att Filip och Fredrik inte tar centrum. Filmen handlar inte om dem och de är väl medvetna om det. TV-publikens favoritpar är med i många sekvenser men de integrerar på ett balanserat sätt där de ger oss tittare förståelse för situationer snarare än driver dem framåt.

Jag vill på riktigt tro att filmens budskap i dess mest temabärande scener är starkt nog för att få den främlingsfientlige att se sig själv i spegeln och omvärdera sin syn på sina medmänniskor. Förhoppningsvis vill du som känner dig träffad skjuta dina fördomar åt sidan, hälsa på din nästa och bete dig som trevligt folk.

Filmtopp.se har även intervjuat Fredrik Wikingsson om arbetet bakom Trevligt Folk och filmens positiva uppmärksamhet. Du hittar intervjun här.