Focus

Focus (2015)

• 1 tim 45 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 07 mars 2015 kl. 18:03

Veteransvindlaren Nicky (Will Smith) är på väg att genomföra sin största stöt någonsin, men blir tvungen att ändra om sina planer när Jess (Margot Robbie), hans tidigare elev och kollega, åter dyker upp i hans liv.

Glenn Ficarra, John Requa
    Glenn Ficarra, John Requa
    Will Smith, Margot Robbie, Rodrigo Santoro, Adrian Martinez m.fl.

"Focus" handlar om livet som svindlare. Nicky har sedan barnsben blivit tränad i stöldens konst. Hans vägar korsas med amatörtjuven Jess som efter lite bönande blir hans elev. Strax därpå genomför Nicky tillsammans med en etablerad liga flera småstötar. Vi får följa med under hela processen, från hur de väljer ut sina offer till hur de sedan manipulerar rådande omgivning för att kunna plocka åt sig vilket byte de vill. Dock har Nicky även blivit lärd att lämna sina känslor utanför, så när Jess börjar komma för nära honom så känner han sig tvungen att istället ta ett steg tillbaka.

Spänningen i filmen visas upp ur en väldigt komisk vinkel. När Nicky visar upp sina tricks för Jess så gör han det hela tiden med glimten i ögat och det märks tydligt hur mycket han njuter av att se henne imponeras av hans skicklighet när han lyckas lura även henne.

Focus will smith

Detsamma gäller för biopubliken. Vid flera tillfällen tror man att man hänger med på allt som händer men blir i slutet ändå lika dragen vid näsan som offret. Det är då svårt att inte dra på ena mungipan och tänka tyst för sig själv ”Well done, Sir. Well done.”.

Will Smith och Margot Robbie lyckas utstråla väldigt starka känslor gentemot varandra och de gestaltar väl hur de inre konflikterna mellan att försöka agera professionellt och samtidigt värna om varandra blir ett ständigt bekymmer. Denna problematik genomsyrar hela filmen och påverkar både deras yrkesmässiga omdöme och karaktärernas pålitlighet. Det skapas ett väldigt oförutsägbart beteendemönster från de båda och höjer i och med det filmens spänningsnivå.

Inför filmen har det varit mycket snack om Will Smith och om detta skulle kunna vända kurvan på hans kantstötta karriär efter totalfloppen After Earth (2014) där han för andra gången spelade mot sonen Jaden Smith. Jag säger ja. Filmen är väldigt underhållande med sina ständigt oväntade vändningar och sin skämtsamt kaxiga attityd mot människors lättlurade sinnen. I slutet vågar jag inte lita på något som någon säger eller gör, det är inte ens värt att försöka.

För fler recensioner, listor och nyheter, följ Filmtopp.se på facebook och twitter. Passa också på att spana in vår lista över de bästa filmerna 2015.